Hoppa till huvudinnehåll

Fortfarande oklart hur coronatestning i Åbo hamn ska gå till: "Det här är helt annorlunda än en flygplats"

Viking Amorella, ett stort vitt och rött fartyg, står i Åbo hamn.
Till Åbo hamn kan det anlända 2 000 personer varje dag med båtarna. Viking Amorella, ett stort vitt och rött fartyg, står i Åbo hamn. Bild: Kalle Mäkelä / Yle Viking Line,M/S Amorella,Åbo hamn

Redan förra veckan utlovades riktlinjer för hur coronatestningen av personer som anländer till Åbo ska gå till i praktiken, men fortfarande har inte några konkreta åtgärder införts för resenärer som anländer till hamnen.

Laura Saurama, ekonomi- och förvaltningsdirektör vid Åbo stads välfärdssektor, säger att man fortfarande har problem som måste lösas före eventuell testning kan påbörjas.

- Det här kanske verkar som en lätt sak, men det är det inte. Till hamnen kan det anlända 2 000 människor per dag. Vår personalkapacitet kommer inte att räcka till, och vi vet inte heller hur provtagningen skulle ordnas i praktiken på plats. Hela hamnens logistik måste ännu utredas.

Folktom Silja Line terminal i Åbo hamn.
Det är inte lätt att bestämma hur testningen ska gå till i Åbo hamn. Folktom Silja Line terminal i Åbo hamn. Bild: Isabel Nordberg /Yle Åbo hamn,tallink silja

Ytterligare ett problem är enligt Saurama att många fortsätter från hamnen med tåg, och om testningen eller övervakningen i hamnen går för långsamt kommer många att missa sina förbindelser.

Saurama säger att det inte är realistiskt att alla kommer att testas, eftersom kapaciteten helt enkelt inte räcker till. I jämförelse med Skopjeflygen där nästan alla testas, är mängden människor som anländer till hamnen mycket större och det är inte möjligt att börja testa majoriteten av passagerarna.

- Det är viktigt att komma ihåg att ett test visar enbart om personen är smittad just då, bara några dagar senare kan testet visa annorlunda. Det kan vara effektivare att ha en rådgivningsstation där folk kan få diskutera sitt mående och sedan hänvisas till tester.

Vi måste på allvar fundera på vilket som är det mest kostnadseffektiva alternativet i förhållande till risken.

I Åbo hamn är man förberedd

I Åbo hamn är man beredd att påbörja testning när ett beslut tas. Erik Söderholm, verkställande direktör i hamnen, säger att det är en komplicerad situation och därför förståeligt att besluten dröjer.

- Här ser det ju helt annorlunda ut än på en flygplats. På flygplatsen handlar det om några hundra passagerare, här kan det röra sig om flera tusen personer och båten ska vända på en timme. Då går det självklart inte att testa alla, säger Söderholm.

Just nu görs inga coronatester eller andra hälsokontroller i hamnen, men passagerare som känner sig sjuka kan meddela personalen så att hälsovårdspersonal kan komma till hamnen för att se om det behövs ett test.

Söderholm säger att det kan vara svårt att avgöra vem som ska testas.

- Ska alla som inte är finska medborgare testas, eller alla som kommer från Sverige? Vi har också många chaufförer som kommer till exempel från Östeuropa, ska de också testas, undrar Söderholm.

Rödvit passagerarfärja med texten Viking Line till havs. Fartygets namn är M/S Gabriella
Det är omöjligt att testa alla passagerare som kommer till Åbo hamn, säger både Laura Saurama och Erik Söderholm. Rödvit passagerarfärja med texten Viking Line till havs. Fartygets namn är M/S Gabriella Bild: Viking Line M/s gabriella,Viking Line

I hamnen har man förberett sig på att påbörja testning, och en gammal terminal samt ett gammalt kontor står till förfogande för coronatestning och karantän.

- Vi är helt förberedda. Vi bara väntar på riktlinjer från myndigheterna. Det är ju inte vi som gör själva testerna eller bestämmer hur det ska gå till, det är hälsovårdsmyndigheterna.

Den största delen av passagerarna på båtarna just nu är finländare som åker på kryssningar till Åland eller Stockholm. De som kryssar till Stockholm går inte i land i Sverige. Dessutom kommer mellan 20 och 100 svenskar med båten per dygn, men det handlar inte om turister enligt Söderholm.

- Det är affärsfolk, personer som äger en fastighet i Finland, eller sådana som har släkt i Finland. Det handlar nog om personer som har rätt att vistas här.

För personer som inte är finska medborgare och anländer från Sverige ser proceduren vid båtarna likadan ut som den har gjort tidigare. Gränsbevakningen kontrollerar att man har en giltig orsak att komma till landet, annars måste man åka tillbaka till Sverige.

Söderholm säger att samarbetet med myndigheterna har varit bra, och att man från hamnens sida inte har störts särskilt mycket av att man har fått vänta på besluten.

- Jag litar på myndigheterna, och att regeringen kommer att meddela hur de vill ha det.