Hoppa till huvudinnehåll

Yle tredje bland mest uppskattade varumärken i Finland och första bland medievarumärken 2020

Seurue ruokapöydän ääressä puutarhassa katselee Yle Areenaa kännykältä.
Seurue ruokapöydän ääressä puutarhassa katselee Yle Areenaa kännykältä. Bild: Laura Mainiemi / Yle Yle,mobila apparater,smarttelefoner,Yle Arenan

Finländarna värderar varumärket Yle allt högre. Av alla finländska varumärken är Yle det tredje mest uppskattade. Bolaget förbättrade sin ställning med två platser jämfört med fjolåret.

Undersökningen Brändien arvostus 2020 utredde vilka varumärken som värderas högst bland konsumenterna. Fiskars placerade sig på första plats och Fazer kom tvåa. Yle ligger på tredje plats och liksom förra året högst på listan bland medierna. Nästa medievarumärke var Aku Ankka på plats 62.

"Resultatet är fantastiskt och visar hur viktigt Yle är för människor. Det exceptionella coronaåret har lyft fram Yles betydelse ännu starkare än tidigare. Alla vid Yle bör tackas för resultatet. Vi är en grupp proffs som engagerar sig starkt i Yles uppgift och varumärke och arbetar varje dag för att betjäna olika finländare på bästa möjliga sätt", gläder sig Yles kommunikations- och varumärkesdirektör Jere Nurminen.

Undersökningen utredde också hur människor upplever att få valuta för sina pengar och om de rekommenderar ett visst varumärke. Även i dessa kategorier låg Yle på topplaceringar.
I årets undersökning utvärderades 534 varumärken. Antalet varumärken som deltog var cirka hundra färre än i fjol.

Taloustutkimus och Markkinointi & Mainonta har genomfört undersökningen Brändien arvostus sedan 1997. Liksom i fjol samlade man in uppgifterna via en webbenkät, och innehållet i undersökningen var också densamma.