Hoppa till huvudinnehåll

En sommar som sjöräddarna i Borgå sent kommer att glömma: “Vi har varit i ständig beredskap”

Sjöräddningsbåt vid kaj.
Borgå sjöräddare bistår båtförare till havs mellan Lovisa och Helsingfors. Sjöräddningsbåt vid kaj. Bild: Yle/Mikael Kokkola Finlands Sjöräddningssällskap,sjöräddning,borgå sjöräddare

Borgå sjöräddare har sitt huvudkvarter i Tolkis hamn bland stora varvs- och lagerbyggnader och höga kajer.

- Var försiktig då du tar dig ombord, det är lite högt här från kajkanten ner till vår båt, säger Pauli Tarna.

Han har, ända sedan början av maj, hört till de sjöräddare som varannan vecka ställt upp på frivillig dygnet runt jour.

- Vi är två team som har alternerat vecka-vecka hela sommaren, så Borgå sjöräddare har varit i ständig beredskap att rycka ut.

Sjöräddarnas lilla båt PV Securitas, som inte är så värst liten, känns stadig att stå på trots att man är nära vattnet.

- Jag trivs så bra med den då det är en öppen båt. I den känner man av havet, säger Pauli Tarna.

Det fina med att vara sjöräddare är den goda, glada respons man får av alla dem som vi hjälper

För honom har det under sommaren blivit många timmar ute på Finska viken i patrullbåten, som är god för 30 knops fart.

- Vi är bara fyra-fem personer i vartdera teamet och det betyder att vi har varit mycket ute. Båten skulle gärna få gå lite snabbare.

Sjöräddningsbåt vid kaj.
Pauli Tarna trivs bra med att köra den öppna patrullbåten. I den känner man av havet, säger han. Sjöräddningsbåt vid kaj. Finlands Sjöräddningssällskap,sjöräddning,borgå sjöräddare

Till de nya rutinerna hör god coronahygien ombord och också tillsammans med kunderna.

- Vi är tvungna att hålla rätt distans till dem som vi hjälper där ute på havet. Det fina med att vara sjöräddare är den goda, glada respons man får av alla dem som vi hjälper.

Till Borgå sjöräddares verksamhetsområde hör kusten och havet från Lovisa till Helsingfors. Ett område de patrullerar med två båtar. Antalet aktiva medlemmar är kring 40 personer.

Pauli Tarna vid ratten till pöatrullbåten.
Pauli Tarna har satsat stora delar av den här sommaren på sjöräddning. Pauli Tarna vid ratten till pöatrullbåten. Bild: Yle/Mikael Kokkola Finlands Sjöräddningssällskap,sjöräddning,borgå sjöräddare

Under den här coronasommaren har gränsbevakningen långt sysslat med gränsbevakning och anlitat sjöräddarna för andra uppdrag än att rädda människor.

- Det har varit motorstopp, slut på bensin eller tomt batteriet, några rejäla grundstötningar och lite mera första hjälpen än tidigare, säger han.

Orsaken till att det behövs mera första hjälpen är enligt Pauli Tarna att det finns mer folk ute på havet som saknar erfarenhet. Det är enkelt att hyra båt och det finns en hel del vattenskotrar som körs av ovana förare.

Trots att kanske lite mera fritidsbåtar har varit ute till sjöss under den här sommaren har antalet räddningsuppdrag för Borgå sjöräddares del inte ökat jämfört med i fjol.

- Vi har samma siffra, 48 uppdrag, nu som vi hade förra sommaren den här tiden.

Sjöräddningsbåt vid kaj.
Den öppna patrullbåten är nästan åtta meter lång och har en maxfart på 30 knop. Sjöräddningsbåt vid kaj. Bild: Yle/Mikael Kokkola Finlands Sjöräddningssällskap,sjöräddning,borgå sjöräddare

Borgå sjöräddare fortsätter med att bistå gränsbevakningen och alla båtförare ute till sjöss fram till åtminstone slutet av november.

- Borgå sjöräddare har alltid varit den sista bland sjöräddningsföreningarna med båten ute i havet, säger Pauli Tarna.

Läs också