Hoppa till huvudinnehåll

Svenska stjärnkoreografen Alexander Ekman: “Vi kommer aldrig att glömma när vi satt upp COW på Nationalbaletten”

Koreografen Alexander Ekman på en svartvit bild.
Stjärnkoreografen Alexander Ekman lyfter fram lekens betydelse för kreativiteten. Koreografen Alexander Ekman på en svartvit bild. Bild: Patrick Miller Alexander Ekman,dans

– Jag är väldigt glad över att sätta upp COW i Finland. Det finns nån form av absurditet i den som passar den finländska kulturen och humorn, det är en bra version av COW, säger Alexander Ekman.

Han har äntligen kommit hit från Stockholm veckan innan premiären för att lägga en sista magisk touch över sin skapelse. Vi träffas utanför operahuset vid Tölöviken på säkert avstånd. Ekman är trött på att prata med munskydd och visir, de har medfört stora utmaningar när han regisserat dansarna under repetitionerna.

– Det är en utmaning rent psykologiskt och socialt med dansarna att prata med munskydd och visir när alla uttryck saknas. Men det här blir en tid att minnas, vi kommer aldrig glömma när vi satt upp COW i Finland.

Vita kossor och dansare på en scen.
Kon fungerar som en sorts observerande funktion på verket, så att vi kan se på vårt eget mänskliga beteende utifrån, säger Alexander Ekman. Vita kossor och dansare på en scen. Bild: Sakari Viika dans,Alexander Ekman,COW

COW skapades ursprungligen 2016 för tyska Semperoperan i Dresden och Ekman influeras ofta av stämningarna i den stad han för stunden jobbar i. I COW med 40 dansare på scenen samtidigt, finns en samhällskritik om det ekorrhjul många av oss befinner sig i, och mitt bland allt det hektiska finns en ko som i sakta mak lunkar omkring.

– COW handlar ju absolut om den här galenskapen, om kossans enkelhet och människans känslor, utbrott, bråk och hierarkier. Kon fungerar som en sorts observerande funktion på verket, så att vi kan se på vårt eget mänskliga beteende utifrån.

Dansare i vita kjolar på en scen.
I COW med 40 dansare på scenen samtidigt, finns en samhällskritik om det ekorrhjul många av oss befinner sig i. Dansare i vita kjolar på en scen. Bild: Sakari Viika dans,Alexander Ekman

Målet för Ekman är att kunna fånga publikens uppmärksamhet genom hela verket och han tror att COW är en bra flykt från coronaångesten.

– Det kan vara viktigt att komma till teatern, släppa all världens problematik och bli lite underhållen. COW är en stor show, vissa delar i den är otroligt imponerande.

“Leken är superviktig”

Liksom många andra konstnärer lyfter också Alexander Ekman fram lekens betydelse för kreativiteten.

– Leken är superviktig, jag mår alltid bäst när jag leker. Det finns ett sorts naturligt utforskande i leken.

Produktivitet och resultatbetoning kan ses som kreativitetens värsta fiende, menar Ekman.

– Det gäller att skapa ett rum där alla känner sig trygga och säkra, vågar göra bort sig och vågar visa sin sårbarhet. Då kommer leken oftast bäst fram.

“Coronatider en möjlighet för nytänk”

Coronatiderna har satt käppar i hjulet för väldigt många konstnärer och har varit en utmaning också för Ekman. Han har ändå valt att se det som en möjlighet för konsten att utvecklas.

– Den här tiden är en otrolig träning för konsten i att anpassa sig, eftersom allting ändras hela tiden. Det är ett nytt tillstånd, man bara förändras och det är en ganska positiv övning för att kunna överleva den här tiden på ett bra sätt.

Finlandsbesöket är hans första utomlandsresa under pandemin. Som svensk känner han av ett visst stigma av komma hit.

– Att ha ett svenskt pass har aldrig betytt någonting, men nu känner jag att det verkligen har fått en ny mening att vara svensk, det finns någon sorts Sverigeskam helt plötsligt. Det är lite intressant att känna det.

Koreografen Alexander Ekman sitter på en bänk.
Alexander Ekman som kommit hit från Stockholm andas ut en stund utomhus utan munskydd och visir som han bär under repetitionerna på Nationalbaletten. Koreografen Alexander Ekman sitter på en bänk. Bild: Jenny Jägerhorn Alexander Ekman,koreograf

Beyoncé anklagats för plagiat av Ekmans idé

För några år sen uppmärksammade medierna Ekman på grund av att den amerikanska popstjärnan Beyoncé anklagades för att ha snott koreografi och delar av Ekmans The Swan Lake, som han satte upp för Oslooperan 2014.

I sin version av Svansjön skapade han en enorm sjö med 8000 liter vatten på scenen.

I ett instagagramklipp jämför Ekman sin egen koreografi med Beyonces Formation tour, och man kan konstatera att stegen och idén med dansarna bland vattnet är mer eller mindre identiska.

– Det var ju fantastiskt, jag valde bara att lägga upp det som hände på mitt Instagramkonto. Nu tycker jag att det är den största komplimangen att det blev som det blev.

Hur ser du på skillnaden mellan att sno och referera till annat?
– Man ser en ganska stor skillnad, jag har säkert också skapat något som jag har sett av andra konstnärer. Men om jag skapar något som jag förändrar genom min egen röst då är det så. Jag har en idé som någon annan får en idé av och det fortsätter bara så, men rent plagiat är ju absolut inte okej, det är stöld.

Så det Beyonce´ gjorde var stöld?
– Det får man bestämma själv, säger Ekman med ett skratt.

En principfast person

Ekman är känd för att vara en principfast persons som står på sig också när det gäller balettvärldens allra högsta höns.

För några år sedan blev Ekman ombedd av Parisoperans dåvarande chef Benjamin Millepied – känd för balettscenerna i Black Swan och för äktenskapet med skådespelaren Natalie Portman – att göra baletten Nötknäpparen.

Men trots att Ekmans stora dröm var att att jobba för just anrika Parisoperan valde han till slut att tacka nej.

– Jag kunde inte var nyskapande, därför sa jag lite iskallt nej till det då. Men det är jag stolt över att jag vågade göra.

Senare lät den nya chefen på Parisoperan Aurélie Dupont Ekman göra en egen helafton på Parisoperan. Det blev verket Play, engelska för lek.

– Det är lätt att bli förförd av jobberbjudanden och pengar. Ju äldre jag blir desto mer försöker jag jobba på min integritet och leva efter mitt ord.

En dansare med horn på huvudet.
Alexander Ekman skapar fantasifulla verk, COW är ett av hans kändaste. En dansare med horn på huvudet. Bild: Sakari Viika dans,Alexander Ekman,COW

Drömmar föder nya drömmar

Alexander Ekman som började sin karriär vid Kungliga baletten i Stockholm, har skapat omkring 50 koreografier, ofta med egen scenografi, och räknas idag till en av världens mest framgångsrika koreografer. Själv ser han på sin framgång med både stolthet och vånda.

Efter att ha nått sin dröm om att jobba med Parisoperan försöker han idag jaga nya drömmar.

– Ju mer man skapar desto mer förväntningar skapas. Det som är lättare nu när jag är etablerad är att jag får resurser och många dörrar öppnas. Men det blir tråkigt när man når ett tillstånd där man vet hur det funkar, det går helt emot själva skapandet. Just nu är det viktigt att våga vara sårbar, göra fel och dratta på rumpan.