Hoppa till huvudinnehåll

Feministisk konstutställning med horrortwist: Vad händer när patriarkatet inte kan tygla monsterkvinnan?

Stillbild av videoverk. Cowgirl-kvinna lutar mot staket.
Kvinnan som ensamvarg och cowgirl (Roxana Sadvokassova) i Ilona Lehtonens videoverk. Videon visas på utställningen Fears or fierce? Stillbild av videoverk. Cowgirl-kvinna lutar mot staket. Bild: Ilona Lehtonen videokonst,Ilona Lehtonen

Från monsterkvinnan till henne som ser rädslan i vitögat och bejakar huvudrollen i sitt eget liv. Med en konstutställning som kombinerar ljudvärldar, video och performance skapar Tia Hassinen och Helena Aleksandrova ett tryggt rum för att vädra tankar om rädsla och mod.

Nivåerna är många i konstutställningen Fears or fierce?, både vad beträffar innehållet, teknikerna och impulserna. Som titeln avslöjar, fritt översatt Rädd eller djärv?, handlar helheten om rädslor och särskilt den könsbetingade rädslan.

- Hur en kvinna eller en person som uppfattas som kvinna, från barnsben får höra hur hen ska vara rädd för män, för angrepp och våldtäkt, på mörka gator och i parker. Den könsbetingade rädslan är ett tema här, säger Tia Hassinen, som arbetar med bland annat film och performance.

Också kollegan och regissören Helena Aleksandrova arbetar med film och just skräckfilmen som genre.

- En utgångspunkt är skräckfilmen, hur den ofta börjar i något som liknar en vanlig vardag för att sakta övergå i märkliga händelser och slutligen i terror, säger Hassinen.

Blod med glimten i ögat

Konstnärerna kallar utställningen för en vuxensaga. Här finns intryck av camp, surrealism, horror och western, för att nämna några.

Inledningen till upplevelsen sker på galleriets gatuplan. Här finns textaffischer på väggarna, en skärm spelar upp ett videoverk och en pink kristallkrona i plast hänger från taket. Ganska sedvanligt för en konstutställning.

Två kvinnor i ett galleri. Konstnärerna Tia Hassinen och Helena Aleksandrova.
Konstnärerna Tia Hassinen och Helena Alexandrova på galleriets bottenplan som liknar vilken utställning som helst. Två kvinnor i ett galleri. Konstnärerna Tia Hassinen och Helena Aleksandrova. Bild: Yle/Eva Lamppu konstnärer,Helena Aleksandrova

Ett steg vidare i bakrummet har duon tapetserat det som vanligtvis är galleriets kontor med unkna, eller nostalgiska blomtapeter varvat med sammetstyg. I toaletten har de klistrat upp kollage på kvinnor som poserar i simdräkt eller underkläder.

Röda läppstift uppradade på en badrumshylla.
Läppstift i badrummet. Röda läppstift uppradade på en badrumshylla. Bild: Yle/Eva Lamppu konstutställningar,Helena Aleksandrova
Kvinnobilder på väggen i en toalett.
Som på bordell eller hos bilmekanikern? Kvinnobilderna på toaletten är kollage med Aleksandrovas ansikte. Kvinnobilder på väggen i en toalett. Bild: Yle/Eva Lamppu konstutställningar,Helena Aleksandrova

Det som konstnärerna kallar ett tryggt feministiskt rum finns en trappa ner i källaren. En tisdagseftermiddag är här tomt, men under öppningen lär det ha varit fullsatt. Då fick besökarna se en performance regisserad av Hassinen, som bestod av levande musik, poledance och en "prinsessa" som vaknade upp i sin säng.

- Performancen kretsar kring den monstruösa kvinnan och frågan om hurdan en skrämmande kvinna är. Mytologier om kvinnan som monster och vad som händer när hon inte kan tämjas eller kontrolleras av patriarkatet, säger Hassinen.

Tre kvinnor i ett källarrum utför ett performanceverk.
Performance under öppningskvällen av Ida-Sofia Tuomisto, bak i mitten (musik), Michelle Orenius framme i bilden ("prinsessa") och Pihla Sudenyö vid väggen (dansare/performance). Tre kvinnor i ett källarrum utför ett performanceverk. Bild: Mariangela Pluchino performance,Helena Aleksandrova

Aleksandrova tillägger att performancen sedan övergick i något som liknade hundskall, det animaliska och otämjbara.

Utan det performativa elementet är källarens huvudsakliga verk Ilona Lehtonens video som projiceras på väggen.

Liksom i utställningen överlag är kvinnan i fokus också här. Bilder av en kvinnlig ensamvarg, en cowgirl med revolver och boots, varvas med nakna kvinnor i ett finländskt landskap.

- Här finns nakenhet och westerngenren som ju ofta handlar om den manliga ensamvargen, förklarar Aleksandrova.

Enligt henne och Hassinen försöker filmen återta den berättelsen och samtidigt krossa tanken om att det är något fel med en ensam kvinna.

Konstföremål som liknar leksaker som skapar snöeffekt när de skakas om.
Sagolikt eller läskigt? Konstnärerna syns mycket själva i utställningen, bland annat i leksaksliknande föremål som "snöar" när de omskakas. Konstföremål som liknar leksaker som skapar snöeffekt när de skakas om. Bild: Yle/Eva Lamppu konstföremål,Helena Aleksandrova

Parallellt med rädsla löper temat mod och att våga se det som skrämmer en i vitögat.

- Vissa verk handlar om den frigörelsen. Att vara modig betyder inte att rädslan försvinner, endast att du lär dig tämja den, säger Aleksandrova.

I helheten på galleriet ingår många verk också av andra konstnärer, som ljudplaneraren Saku Kämäräinen, fotografen Jo Hislop och Roxana Sadvokassova.

Utställningen pågår fram till 30.8 på galleriet Oksasenkatu 11 i Helsingfors. En ytterligare performance utlovas för avslutningen 30.8 kl 19.30.

Läs också