Hoppa till huvudinnehåll

Lagen om lätta bilar måste hävas – Finland fick inte undantagslov av EU

En mopedbil och en lätt bil nos mot nos.
Tanken med lagen om lätta bilar var att ge unga förare ett säkrare alternativ till mopedbilen. På bilden ser vi en mopedbil till vänster och en lätt bil till höger. En mopedbil och en lätt bil nos mot nos. Bild: Jaani Lampinen / Yle lätta bilar,mopedbilar,trafik,trafiksäkerhet,fordonsklasser

Lagen om lätta bilar måste upphävas innan den träder i kraft i november för att inte strida mot EU:s direktiv. Tanken med lagen har varit att erbjuda unga förare ett säkrare alternativ till mopeder och mopedbilar.

En lätt bil är en ombyggd personbil som högst kommer upp i en hastighet på 60 km/h.

Men sådana bilar lär vi inte se på våra vägar inom någon nära framtid. Eftersom EU-kommissionen inte delat ut något undantagslov ber Trafik- och kommunikationsministeriet nu om remissyttranden för att häva lagen om lätta bilar.

"Ansåg i princip att förslaget var bra"

Redan för ett år sedan anmärkte EU-kommissionen att lagen strider mot EU:s direktiv om körkort. Då beslöt Trafik- och kommunikationsministeriet att skjuta upp ibruktagandet av lagen med ett år för att hinna ändra lagen så att den motsvarar kraven från EU.

Men förhandlingarna med kommissionen ledde inte till något undantagslov.

– Även om kommissionen i princip ansåg att Finlands förslag var bra, gav den inte tillstånd att avvika från körkortsdirektiven, meddelar Trafik- och kommunikationsministeriet i ett pressmeddelande.

Det här innebär att lagen som skulle träda i kraft den 1 november måste upphävas för att inte strida mot EU:s regler. Om lagen inte hävs kommer kommissionen sannolikt att inleda ett överträdelseförfarande mot Finland, vilket kan få avsevärda ekonomiska följder.

Finland kan försöka påverka EU:s direktiv

Enligt Trafik- och kommunikationsministeriet är det enda lagliga sättet för att ta i bruk lätta bilar att påverka innehållet i EU:s direktiv om körkort som ska förnyas under de kommande åren. Men det är ingen snabb process.

– Lagstiftningsförfarandet inom EU tar i medeltal ett till två år efter att kommissionen gett sitt förslag. Sedan tar det nationella verkställandet sin tid, konstaterar ministeriet.

Det här var tanken med lagen

Lagen om lätta bilar godkändes godkändes av riksdagen år 2018. Tanken var att erbjuda 15–18-åringar ett säkrare alternativ till mopeder och mopedbilar.

Fordonet skulle ha en maxhastighet på 60 km/h och få köras med samma körkort som mopedbilar (AM/121-, B- eller A-kort), men endast i Finland.

Ett krav var att bilen skulle vara högst tio år gammal och tagits i bruk tidigast år 2015. På så sätt ville man säkra bilarnas säkerhet och miljövänlighet.

Läs också