Hoppa till huvudinnehåll

Utställningsaktuella Nina Roos om nya målningar: Jag vill att betraktaren konfronteras med naket skeende

Målningar i rosa nyanser på ett galleri.
I sin aktuella utställning har Nina Roos utgått från rummet. I bilden verk ur serien Lucid i konsthallen Kohtas stora rum. Målningar i rosa nyanser på ett galleri. Bild: Jussi Tiainen konstutställningar,Nina Roos

I Nina Roos nya målningar är det som om pinnar trängde igenom en hudlik membran. Det ska vara naket och obarmhärtigt, säger bildkonstnären som ställer ut på konsthallen Kohta.

Nina Roos utställning med titeln Lucid består av fyra helheter, varav en svit målningar i dov rosa upptar tre av fyra väggar i konsthallens stora sal. Två monumentala målningar står mittemot varandra.

- Det som man kan se är en ganska tydlig föreställning av stickor och pinnar som är instuckna i en yta, som framställs som tunn. Det grårosa har jag tänkt som en slags membran. Men det är inte helt okomplicerat att översätta innebörden verbalt, säger Roos.

- Titeln Lucid betyder en slags klarhet. Den effekt jag har velat eftersträva är att betraktaren konfronteras med ett naket, avslöjat skeende då skyddsmurarna är borta. Någon slags obarmhärtighet i mötet, tillägger Roos.

Målning och kvinnlig konstnär i ett galleri.
Nina Roos bredvid en av målningarna i sviten Lucid. Målning och kvinnlig konstnär i ett galleri. Bild: Yle/Eva Lamppu konstutställningar,Nina Roos,bildkonstnärer

Vad beträffar formatet är de två verken större än vad Roos vanligtvis tar sig an.

- Det är inte riktigt vardag för mig men jag ville göra målningarna specifikt för utrymmet här. Jag tycker det är verkligt roligt att arbeta med rummet så allt som man ser här är specifikt gjort för konsthallens utrymmen, säger Roos.

Målning i ett galleri.
De stora målningarna är skulpturala. De fristående väggarna har målats på baksidan och skapar en blåskiftande korridor mot galleriväggen. Målning i ett galleri. Bild: Yle/Eva Lamppu konstutställningar,Nina Roos,bildkonstnärer

Liksom i sina tidigare verk rör sig Roos också nu i en gråzon mellan det figurativa och abstrakta, och hennes palett är monokrom. Hon blandar alltså inte in tiotals olika färger i ett verk.

- Vi lever ju i en komplicerad värld där mycket är på gång. Jag tänker mycket på hur du kan koppla måleriet till det som sker utan att vara illustrativ. Det här är kanske mitt svar på ett komplicerat världsläge i måleriets termer, säger Roos.

Målning.
Inte helt abstrakt, men inte helt tydligt figurativt. Roos målning Not yet said, not yet done II från 2007-2008 visas som bäst på en utställning i Paris. Målning. Bild: Nina Roos Nina Roos,målning (konstnärligt skapande)
Målning i bruna och vita toner.
Ytterligare ett verk ur serien Not yet said, not yet done från 2007-2008. Målning i bruna och vita toner. Bild: Nina Roos målning (konstnärligt skapande),Nina Roos

Objekt som mist sitt namn är titeln på en serie målningar i gråblått på Kohta.

- En av tankarna bakom serien, som titeln också relaterar till, hänger delvis ihop med att vi kan se något som har en ganska tydlig föreställning. Man erinrar något igensytt, ett huvud, en arm, men det är inte hela historien och man får inte till det.

- Jag relaterar det till tydlighet och språket. Att när det idag sker så mycket som vi inte riktigt förstår, har jag ibland känslan av att språket inte hänger med. Formuleringen kan inte täcka de komplicerade orsak och verkan-sammanhangen, säger Roos.

Målning i grå toner.
Ett verk ur serien Objekt som mist sitt namn. Målning i grå toner. Bild: Jussi Tiainen bildkonst,Nina Roos
Teckning.
Utöver sviter av målningar visar Roos nya och lite äldre teckningar. Den nya serien består av teckningar som hon gjort på förutbestämd tid med hjälp av tidursfunktionen på sin mobil. Serien heter Teckningar på tid. Teckning. Bild: Jussi Tiainen bildkonst,Nina Roos

Coronapaus för överhettad konstvärld

Nina Roos är en av Finlands främsta bildkonstnärer och en av grundarna till konsthallen där hon nu ställer ut.

För hennes del betydde våren och coronautbrottet att den inplanerade utställningen sköts fram med några månader och Roos tog en paus från arbetet.

För konstvärldens del verkar pandemin ha lugnat ner de senaste årens överhettade tempo då till exempel biennaler dykt upp som "svampar i skogen".

- Det är ju nästan omöjligt att riktigt veta vad som kommer att ske framöver, men mycket av resandet som konstvärlden har varit upptagen av, att resa mellan olika metropoler, är definitivt över, åtminstone för den närmaste framtiden. Och det finns ju något positivt i det, säger Roos.

Samtidigt är det en förlust om det betyder att konsten förblir lokal. Det tycker Roos inte att konsten ska vara.

Unga konstnärer dras till skulptur

Utöver sitt eget konstnärliga arbete handleder Roos sedan över 20 år tillbaka unga studerande vid Konsthögskolan i Malmö.

För närvarande sker de sedvanliga ateljébesöken virtuellt, eftersom Roos inte kan resa till Sverige.

- Måleri och skulptur är inga vinnare på nätet för de ska upplevas fysiskt i rummet. Det är verkligen en negativ sak med pandemin att folk kanske inte längre vill gå på utställningar och hellre sitter hemma och tittar på Instagram, säger Roos.

Det som Roos tycker är intressant är hur hennes unga studerande, med en medelålder på ungefär 25 år, väljer att arbeta fysiskt istället för digitalt.

- De är väldigt intresserade av skulptur och det fysiska och konkreta materialet. Kanske en äldre generation lätt tänker att unga intresserar sig för det digitala men så är det inte. De är uppvuxna med det digitala, men det är det påtagliga och fysiska som de är attraherade av.

Läs också