Hoppa till huvudinnehåll

Nu fungerar fartkamerorna i Borgå centrum - nio månader efter installationen

Trafikövervakningskamera i Borgå
En av de tre fartkamerorna finns på Lovisavägen i Östermalm. Trafikövervakningskamera i Borgå Bild: Yle/ Stefan Paavola trafikövervakning,Trafiksäkerhetskamera,Borgå,mannerheimgatan i borgå

Processen med att få de tre nya plåtpoliserna i Borgå att fungera var som en graviditet. Det tog nämligen nio månader från det att de installerades innan de var klara att sätta dit bilister som kör för fort.

Plåtpoliserna installerades i november 2019. På tisdagen (25.8) togs de i bruk.

Kamerorna är placerade på platser där det statistiskt ofta sker olyckor och i närheten av en skola.

Fartkamerorna finns i korsningen av Werner Söderströms gata och Jernbölevägen, invid Keskuskoulu på Alexandersgatan samt invid besiktningsstationen på Lovisavägen.

- Tanken med kamerorna är förstås att minska på antalet fortkörningar och därmed öka trafiksäkerheten i Borgå centrum, säger överkonstapel Olavi Palmumäki vid Östra Nylands polisinrättning.

Fartkamera med många funktioner

De nya kamerorna har också funktioner som de gamla övervakningskamerorna inte har.

Bland annat kan de mäta hastigheter på upp till 150 meters avstånd och samtidigt följa med och registrera fakta från totalt ett trettiotal bilar.

Fartkamerorna kan också se om föraren talar i telefon eller inte använder säkerhetsbälte.

- Det är möjligt att i något skede också ta i bruk en funktion som övervakar körning mot rött ljus, säger Palmumäki.

Trafisäkerhetskamera vid östra infarten i Borgå
Plåtpoliserna mäter bilarnas hastighet men har också andra egenskaper. Trafisäkerhetskamera vid östra infarten i Borgå Bild: Yle/ Stefan Paavola trafikövervakning,Trafiksäkerhetskamera,Borgå,mannerheimgatan i borgå

Skarpare bilder och billigare installation

En fördel med kamerorna är att också slutprodukten är bättre.

- Fotografierna är skarpare, säger Palmumäki.

Också i samband med installationen av fartkamerorna kom man lindrigare undan.

Det var nämligen inte nödvändigt att bygga in sensorer i asfalten eftersom själva kameran kan mäta avstånd.

- Det har bland annat inneburit att installationen varit billigare, säger Palmumäki.

De bilder som kamerorna fotograferar sänds trådlöst till Trafiksäkerhetscentralen i Helsingfors där bilderna från samtliga trafikkameror i landet bearbetas.

Läs också