Hoppa till huvudinnehåll

Säsongens näst sista tävling blir exceptionell – Niki Laudas rekord lär ryka: ”Kaotiskt men underhållande”

Kimi Räikkönen kör i Bahrain.
Kimi Räikkönen kör i Bahrain. Bild: EPA-EFE/SRDJAN SUKI Formel 1,Kimi Räikkönen

Varvtider under en minut väntar när F1-förarna kör säsongens näst sista tävling i Bahrain. Det är nu bestämt att man kommer att använda den yttre banprofilen på Sakhir som endast är 3,5 kilometer lång.

För några dagar sedan presenterades F1-säsongens fyra sista tävlingar, varav två race kommer att köras i Bahrain.

Den första tävlingen sker på den traditionella banan medan den andra kommer att bli unik. Formel 1 har bestämt att man ska använda sig av den yttre banprofilen.

Det betyder en bana som är endast 3,5 kilometer och som innehåller elva kurvor. I racet kommer man att köra 87 varv.

Förväntningen är att varvtiden i kvalet kommer att ligga runt 55 sekunder, och runt en minut i tävlingen. Därmed lär Niki Laudas rekord i snabbaste varv att slås. 1974 klockades Lauda för 58,79 i kvalet på banan Dijon-Prenois i Frankrike.

– Det lär bli lite kaotiskt men underhållande. Vi får se hur bra det går att köra om i tävlingen när alla ligger nära varandra och hur många gånger toppförarna varvar resten, säger Alpha Tauris stallchef Franz Tost på F1:s webbplats.

Alfa Romeos stallchef Fred Vasseur räknar med ett utmanade kval.

– Trafiken kommer att vara en enda röra och Q1 blir en mardröm. Men det är spännande med en annan banlayout och det är vettigt att testa något annorlunda, säger han.

Banan är så nära en oval man kommer under årets säsong, och Red Bulls stallchef Christian Horner hoppas att man kommer ha en liten fördel tack vare motorleverantören Honda.

– Honda har stor erfarenhet av ovalbanor och man vann Indy 500 förra helgen. Så vi ska försöka dra nytta av deras erfarenhet och kunskap, säger Horner.