Hoppa till huvudinnehåll

Teater: Gräddtonade tablåer utforskar kärlek och barndom

En man ligger på golvet med huvudet i en kvinnas knä.
Lycka till och allt det där, med manus och regi av Kaisa Lundán, är vacker och avskalad från början till slut. En man ligger på golvet med huvudet i en kvinnas knä. Bild: Vili Pääkkö teaterkonst,Lycka till och allt det där

Barn kissar i parken, tonåringar lär sig att röka, att dansa, att visa fingret. Unga vuxna träffas ute i nattlivet. Föreställningen Lycka till och allt det där utforskar ungdom och attraktion.

Lycka till och allt det där, med manus och regi av Kaisa Lundán, öppnar med en elegant tablå där en kvinna och en man sitter på en bänk.

Kvinnan blickar rakt ut mot publiken, mannen sitter halvt bortvänd med ansiktet osynligt för publiken. De är klädda i gräddiga toner med rena sneakers och pressveck på byxorna.

En halvgenomskinlig glasvägg bakom dem delar upp scenen i två hälfter. Ljuset är skarpt utan att vara hårt och de orörliga skådespelarnas konturer avtecknar sig klart mot glaset bakom dem.

I detta fokuserade tillstånd och med dessa sparsamma uttryck utspelas små scener ur barndom och ungdom. Vems barndom det är förblir oklart, karaktärerna är namnlösa och flytande.

Barn kissar i parken, kysser varandra i hemlighet. Tonåringar står i grupp och smygröker, unga människor är ute på nattklubb.

Fyra människor står bakom ett suddigt glas.
Miina Kujalas scenografi kommer till effektfull användning i föreställningen. Fyra människor står bakom ett suddigt glas. Bild: Vili Pääkkö teaterkonst,Lycka till och allt det där

Kontrollerad estetik

Det är en pjäs som handlar om barn, ungdom och unga vuxna, och om att upptäcka kärlek och attraktion.

Bakom de glesa replikskiftena anar man de akuta känslor av skam och ensamhet, stolthet och spänning, som barn kan uppleva i vanliga små sammanhang.

Kärnfulla repliker förmedlar ett minimum av information om situationerna. Scenerna avbryts lika mödolöst som de börjar.

Den avskalade formen skapar en särskild laddning i scenerna som får en att vilja tolka in en djupare mening i de vardagliga händelserna och betrakta det alldagliga i ett upphöjt ljus.

Men även om de scenerna är elegant utformade och effektfulla känns föreställningen som helhet en smula riktningslös, som om den saknade någon samlande tanke om vad specifikt det är som berättas.

Lycka till och allt det där bjuder på ett noggrant skådespelararbete och en konsekvent estetik, men förblir snygg snarare än djup.

Lycka till och allt det där. Manus och regi: Kaisa Lundán. Dramaturgi: Rasmus Arikka. På scenen: Gaspare Fransson, Sami Harjula, Greta Lignell och Sara-Maria Pirhonen. Ljus: Aku Lahti. Ljud: Vili Pääkkö. Scenografi: Miina Kujala. Spelar på Teater Viirus i Helsingfors till och med den 5 september.

Läs också