Hoppa till huvudinnehåll

Nu ska gula bollen uppdateras – hur skulle du beskriva Jakobstadsregionen med tre ord?

Gult runt plakat med texten Här bor kvaliteten.
Gult runt plakat med texten Här bor kvaliteten. Bild: YLE/Ida-Maria Björkqvist Slogan,reklam (marknadsföring),Jakobstadsregionen,här bor kvaliteten

Jakobstadsregionen ska få en uppdaterad vision. Den ska vara klar i maj nästa år och då ska den gula bollen eller Här bor kvaliteten få sällskap av något som handlar mer om livskvalitet och inte bara kvalitet på produkter.

Regionutvecklare Fredrik Sandelin på utvecklingsbolaget Concordia säger att gula bollen har fungerat bra i synnerhet då man marknadsför regionen och dess arbetsmarknad.

- Speciellt i Finland har gula bollen blivit känd och folk har hört om regionen.

Men då man tittar utanför näringslivet så har folk kanske inte riktigt känt igen sig i sloganen, enligt Sandelin.

- Lite jantelagen har det varit, att ”vadå, vi är väl inte så kvalitativa”. Så det har kanske fungerat lite sämre ur invånarperspektiv.

Utvecklingsbolaget Concordia har inlett det nya visionsjobbet med att fråga beslutfattare, företag och inte minst invånare och utflyttare hur de skulle beskriva regionen och vad som kännetecknar de fem kommunerna Jakobstad, Kronoby, Larsmo, Pedersöre och Nykarleby.

- Vi på Concordia kan inte sitta och uppfinna en bild av regionen utan vi försöker fånga upp vad folk tänker för att sedan koka ner det till en bild som så många som möjligt kan omfatta.

Ska boosta både invånare och företag

Målet är att visionen ska användas för att locka unga till regionen, lyfta företag och näringsliv men också för att ge invånarna i regionen en vitamininjektion. (BOOSTA dem – hur man nu säger på sv)

- Jag tror vi lärde oss av den förra omgången och Här bor kvaliteten att det är svårt att promota något du inte genuit känner att du själv står för. Den här gången ska vi vara ännu mer lyhörda och plocka upp stoltheten som finns och skapa något så människor känner att man får fram essensen av att bo och leva här.

- Lyckas vi med det internt i regionen tror jag externa marknadsföringen till stor del sköter sig själv.

Jarl Sundqvist och Fredrik Sandelin.
Concordias vd Jarl Sundqvist (t.v.) och regionutvecklaren Fredrik Sandelin. Jarl Sundqvist och Fredrik Sandelin. Bild: YLE/Ida-Maria Björkqvist Jakobstad,sundqvist

Sandelin säger att då folk från regionen rör sig ute i världen så är det ändå livskvaliteten de berättar om och är stolta över.

- Korta avstånd, varierat boende, intressant näringsliv och mycket fritidssysselssättningar, nära till naturen. Det här ser vi starkt i inputen vi hittills fått från folk.

"Jag har ett bra liv här"

När man tar fram en vision för ett område med fem kommuner finns naturligtvis väldigt många åsikter om hur den borde se ut, poängterar Sandelin.

Då Yle Österbotten träffar några invånare verkar det som att de ändå har en väldigt positiv bild av nuvarande slogan.

Bor kvaliteten här?

- Absolut, jag har ett bra liv här. Och vi har många företag här, trevliga invånare och fint landskap, säger Maria Tokou från Kronoby.

Tokou är 24 år och hon säger att de flesta av kompisarna i samma ålder har flyttat till andra orter.

- Jag tror majoriteten av dem inte kommer tillbaka. Fast det är väl mest på grund av jobb.

En kvinna på en parkeringsplats.
Maria Tokou. En kvinna på en parkeringsplats. Bild: YLE/Ida-Maria Björkqvist Kronoby,tokou

Marie-Louise Rönnqvist, tidigare Pedersörebo men numera Såkabo i Karleby, lyfter fram naturen för att beskriva regionen.

- Det händer kanske inte så mycket i vår nejd, men det är så vackert här. Naturen är vår styrka och det vi har att erbjuda. Människo börjar kanske allt mer uppskatta och förstå att det är tur att man inte bor i en storstad med kollektivtrafik, munskydd, avstånd och problem. Det är så friskt och bra att leva här, säger Rönnqvist.

Vad tycker du om sloganen och gula bollen?

- Jag tycker den är ganska bra, den berättar om stoltheten vi har över det vi producerar och gör. Livskvalitet, och om man tänker ur ett företags synvinkel så har vi många fina och bra företag, säger Rönnqvist.

Alexander Hagman från Pedersöre håller med om att regionen har många företag som håller hög kvalitet.

- Allt de gör är med kvalitet.

Själv uppskattar han att det är lugnt och tryggt och perfekt för barnfamiljer.

- Enda negativa är att det är långt till butiker. Men det har man ju bilen till.

Ett aktivt liv och gnista kanske är kvalitet

Mika Särkioja bor i Helsingfors men kommer till Kronoby om somrarna. Han säger att det faktiskt verkar finnas något som gör Jakobstadsregionen speciell.

- Det är inte bara produkter, utan också något annat. Då jag ser folket här så finns det någon slags livskvalitet. Folk gör saker. Det är inte så många som bor här men alltid ser jag folk som cyklar, som går någonstans. Man gör sina saker, något slags aktivt liv. Det är kvalitet.

Man på parkeringsplats.
Mika Särkioja. Man på parkeringsplats. Bild: YLE/Ida-Maria Björkqvist Kronoby,särkioja

Ralf Finne från Kronoby säger att det är en ganska positiv anda i regionen.

- Jämfört med många andra ställen är det nog så. Trots allt så finns det en gnista, en tro på framtiden. Trots att vissa målar upp svarta moln och tror att det kommer att skita sig totalt.

Finne nämner också att det är tryggt för barn att växa upp i regionen och skolväsendet fungerar väldigt bra.

Sandelin vill i det här skedet inte avslöja alltför mycket om vilken respons Concordia hittills har fått då man frågat efter kännetecken för regionen och vilka ord folk använder för att beskriva regionen.

Men den som vill delta hinner ännu göra det.

- På våra hemsidor har vi nu ett kort frågeformulär där alla kan ge sin input till diskussionen.

Nuvarande logo kom till efter det senaste visionsjobbet som var klart 2011. Frågan är nu om den gula bollen och texten kommer att finnas kvar också då nuvarande visionsjobb är klart.

- Jag får vakta mina ord nu men ja, jag tror den kommer finnas kvar också i det nya. Men exakt hur vet vi inte, säger Sandelin.

Utgående från kommentarerna hittills säger Sandelin att den gula färgen upplevs som fungerande och etablerad. Också kvaliteten blir kvar även om den alltså på något sätt utvidgas till att också gälla livskvalitet i högre grad.

Företag som exporterar till NASA och Airbus

Den här gången kommer man speciellt att lyssna på de unga då man gör upp visionen. Enligt Sandelin gäller det att bland dem bygga upp en stolthet över det regionen har.

- Då man globalt ser på var platsmarknadsföring lyckas är regel nummer ett att det genuint måste stämma överens med vad människor tänker om stället de lever, arbetar och bor på. Annars lyckas inte en vision och bild utåt.

Enligt Sandelin har ändå en del unga en ganska vag uppfattning om sin egen region och bland annat näringslivet.

- Jag har suttit på föreläsningar i gymnasier när ett större exportföretag sätter upp sin kundlista och sitt nätverk av försäljningskontor ute i världen. De exporterar till NASA, Airbus och Google och allt möjligt. Och ungdomarna säger att ”Va, jag hade inte en aning om det här”.

- Och det där vi vill hjälpa till med, att folk blir mer medvetna om vad vi har och vad vi är duktiga på här.

Läs också