Hoppa till huvudinnehåll

Läsväskan inspirerar till läsglädje - nu sprids konceptet i Svenskfinland

Dator på ett bord.
Läsväskan följer med elevens läsning under hela grundskolan. Dator på ett bord. Bild: Carmela Johansson/Yle läsning,Pargas,läsväskan

Läsväskan väcker barn och ungas intresse för läsning. Läsväskan har använts i Pargasskolorna redan i tre års tid. Från och med i höst har alla finlandssvenska skolor tillgång till Läsväskan.

I skolvärlden är läsning nyckeln till framgång. Det här gäller i alla ämnen, inte bara i modersmål. Men många unga tycker det är jobbigt att läsa. Läsväskan skapades för att väcka läsglädje.

- Läsväskan är ett belöningssystem för en aktivitet som upplevs som ganska jobbig, tålamodskrävande och långsam för många barn och unga i dag. Eleverna behöver den här belöningen och få synliggöra sin läsning. Det gör Läsväskan, och det är därför jag tror att den fungerar så bra, säger Lotta Dammert, en av grundarna och utvecklare för Läsväskan.

I Läsväskan skapar eleven en egen profil, en läsenärssida, och delar profilen med sina lärare, som då kommer åt att hjälpa och följa med hur det går med elevens läsning.

På Läsväskan kan man fylla i vilka böcker och hur många sidor man läst. Man kan också skriva omdömen och dela omdömen med andra elever och på det viset få inspiration att läsa om andra böcker. I "Min boklista" kan eleven sedan gå in och se hur mycket hen läst under hela den skoltid hen använt Läsväskan.

Eleven kan också dela sin profil med medläsenärer. En medläsenär kan till exempel vara en förälder, mor- eller farförälder eller en annan vuxen som exempelvis en eftisledare. Till Läsväskan ingår också en läsebyråsida, som är bibliotekens sida, som byggs på efterhand.

Bärbar dator på ett bord.
Läsväskan finns i olika versioner för olika åldrar. Bärbar dator på ett bord. Bild: Carmela Johansson/Yle läsning,Pargas,läsväskan

Stolta över sin läsväska

- De som använder Läsväskan aktivt bland lärare och elever, tycker mycket om att använda den. De är stolta över sin Läsväska. Då jag får nya elever till sjuan vill de gärna visa sin Läsväska. Det är också det som jag tycker att är så bra med Läsväskan, de ser att de är läsare, säger Dammert.

Läsväskan är uppbyggd så att både lärare och elever lätt ska kunna använda väskan. Aktiva användare kan uppnå olika läsenivåer eller belöningar. Läsväskan finns i tre olika versioner, en för åk 1 till 3, en annan för åk 4 till 6 och en trejde för åk 7 till 9.

- Totalt finns det 85 olika läsnivåer från nybörjarläsaren till megaläsaren, med femtio sidors intervaller får man en ny titel. Jag tror att 110 000 sidor för tillfället är den högsta nivån. Vi får se om någon elev kommer upp till den nivån, säger Jens Eriksson, även han en av grundarna och utvecklare för Läsväskan.

Läsande person vid ett bord.
Jens Eriksson skulle gärna ha haft en läsväska, då han själv gick i skolan. Då hade han kanske varit mer intresserad av att läsa. Läsande person vid ett bord. Bild: Carmela Johansson/Yle grundskolan,Pargas,läsväskan

Läsväskan blir nationell

Läsväskan startade i Pargas 2017 och från och med i höst har alla finlandssvenska skolor tillgång till den.

- Då vi startade för tre år sedan, trodde vi aldrig att intresset skulle vara så här stort. Just nu har vi ett tio-femtontal kommuner som tar i bruk Läsväskan och det kommer flera med hela tiden. Vi har inte hunnit marknadsföra så mycket än, men förhoppningsvis finns Läsväskan snart i alla finlandssvenska skolor, säger Dammert.

Förutom Dammert och Eriksson ingår även Susanne Båge, Jolanda Raitio och Martina Snåre i den grupp som utvecklat Läsväskan. Hittills har de arbetat med Läsväskan på sin egen fritid, men tack vare att de nu fått finansiering, arbetar Eriksson från och med september heltid med att uppdatera och utveckla Läsväskan.

Jens Eriksson och Lotta Dammert på skolgård.
Jens Eriksson och Lotta Dammert är två av grundarna och utvecklare för Läsväskan. Jens Eriksson och Lotta Dammert på skolgård. Bild: Carmela Johansson/Yle grundskolan,Pargas,jens eriksson

- Vi har några saker vi inte hunnit uppdatera inom den nya nationella Läsväskan, så jag kommer att uppdatera den. Sen har vi också många utvecklingsidéer, som jag kommer att fortsätta utveckla, säger Eriksson.

Tanken är ända att hålla Läsväskan relativt enkel, den ska vara lätt att använda.

Under hösten kommer man att ordna utbildningsdagar för lärare som är intresserade av att börja använda Läsväskan i sin skola eller förskola.

Både Eriksson och Dammert tror att Läsväskan är här för att stanna.

- Läsväskan finns ju under hela grundskoletiden. Vi behöver åtminstone nio år på oss för att se hur bra det fungerar, säger Dammert

- Inom några år kommer Läsväskan hoppeligen finnas i alla finlandssvenska skolor och kanske så småningom i de finska skolorna, säger Eriksson.

Läs också