Hoppa till huvudinnehåll

Hamilton försvarar Bottas agerande före stora kraschen – skyller istället på arrangörerna, som inte tänker se över reglerna: "De kan kritisera oss bäst de vill"

Flera bilar krockar under Toscanas grand prix 2020.
Flera bilar krockade på Mugello, men var det Valtteri Bottas fel? Flera bilar krockar under Toscanas grand prix 2020. Bild: imago images/HochZwei/All Over Press Formel 1

Då Toscanas grand prix skulle återupptas med en flygande start på söndagen krockade flertalet bilar – enligt Romain Grosjean på grund av Valtteri Bottas. Men fransmannen får inte stöd för sina anklagelser. Det var inte Valtteris fel, säger Lewis Hamilton.

Efter två oerhört tråkiga lopp bjöd de italienska banorna Monza och Mugello på lika många otippat händelserika tävlingar. Men på söndagen kan det ha gått för långt.

Först avbröt Max Verstappen och Pierre Gasly efter en stor kollission där också Kimi Räikkönen var inblandad på det första varvet. Då säkerhetsbilen kom in och loppet kunde återupptas kraschade flera bilar igen in i varandra.

Vad var det egentligen som hände?

Romain Grosjean menade i stallets radio att det var ”han som låg först” – alltså Valtteri Bottas i det skedet – som var boven i dramat. Att han medvetet åkte långsamt samtidigt som förarna längst bak klämde gasen i botten.

Yle Sportens formel 1-expert Fredrik af Petersens konstaterade ändå efter loppet att Bottas hade all rätt att göra så.

– Valtteri har rätt att bestämma farten och jag tycker inte att han körde för långsamt. Jag kan tänka mig att de som var längre bak trodde att Valtteri hade korsat startlinjen. De såg att lampan var grön, gasade och sen kom en kedjereaktion och flera körde på varandra, sa han efter tävlingen.

Hamilton skriver under åsikten

Både Bottas, som slutade tvåa, och segraren Lewis Hamilton kritiserade i sin tur arrangörerna efter tävlingen. Enligt Mercedes-duon signalerade arrangörerna nämligen på tok för sent att säkerhetsbilen var på väg in.

Då hade Bottas helt enkelt inte något val – han var tvungen att köra långsamt före målstrecket för att försöka behålla sin position.

– Han gjorde precis vad vem som helst av oss skulle ha gjort, säger Hamilton enligt BBC och fortsätter:

– Det är beslutsfattarnas fel. Jag vet inte exakt vem det är som ska bära skulden. Vi märkte redan tidigare att de började lägga på det gröna ljuset allt senare och senare under tävlingar. Det är ju självklart att de försöker göra tävlingarna mer spännande – men nu gick de kanske för långt.

Valtteri Bottas och Lewis Hamilton.
Valtteri Bottas och Lewis Hamilton på podiet i Mugello. Valtteri Bottas och Lewis Hamilton. Bild: AFP / Lehtikuva Valtteri Bottas,Lewis Hamilton

Bottas själv anser också helt klart att det var de involverade förarnas helt eget fel att de inte var uppmärksamma – utan bara antog att de skulle få börja köra för fullt efter den sista kurvan.

– De kan se sig själv i spegeln, säger Bottas enligt BBC.

– Vi får börja tävlingsköra från startstrecket. Det är inte någon ny regel. Det arrangörerna däremot gjort om för i år är att de tydligen ger oss grönt ljus i ett väldigt sent skede. Det är kanske läge att se över hur säkert det är, fortsätter han.

Faktum är nämligen att krocken var potentiellt livsfarlig. Enligt många räddades Carlos Sainz endast av den så kallade halo-ringen.

– Det viktigaste är att vi alla är oskadda, sa spanjoren i stallets radio efter kraschen.

Fia-chefen: Tänker inte ändra på någonting

Men ur takorgainsationen Fias perspektiv fungerade allt som det borde. Den ledande bilen bestämde takten – och det är resten som ska beskyllas för kraschen.

På måndagen meddelade Fia att tolv förare varnas för sitt körande under återstarten: Kevin Magnussen, Daniil Kvyat, Nicholas Latifi, Alexander Albon, Lance Stroll, Daniel Ricciardo, Sergio Perez, Lando Norris, Esteban Ocon, George Russell, Antonio Giovinazzi och Carlos Sainz.

– Den här situationen visar hur viktigt det är att vara försiktig då tävlingen kör igång igen. Dessutom märkte vi att flera förare positionerade sig så att de inte såg vad som hände bakom bilen framför dem, säger tävlingschefen Michael Masi på F1.com.

Därför finns det inte heller enligt Fia orsak att se över reglerna.

– De kan kritisera oss bäst de vill, men de hade helt tillräckligt mycket tid på sig för att reagera på det gröna ljuset. Ljuset byts då säkerhetsbilen är på depån och då ska 20 av världens bästa förare klara av att göra det som F3-förare gör – köra igång tävlingen på nytt, säger Masi.

Läs också