Hoppa till huvudinnehåll

"Mest skador i plåtarna och i stålet" – nu utreds hur Viking Amorella ska kunna flyttas till dockan så fort som möjligt

Viking Lines m/s Amorella utanför Järsö på Åland söndagen den 20 september 2020.
Viking Lines fartyg m/s Amorella stötte på grund utanför Åland, mellan Lumparland och Föglö, på Julgrund där fartyget gick på grund 2013. Viking Lines m/s Amorella utanför Järsö på Åland söndagen den 20 september 2020. Bild: Handout/Sjöbevakningen M/S Amorella,Viking Line,Åland

Viking Amorella befinner sig nu vid Järsö skärgård i Föglö. Dykare har i natt utrett hur arbetet med att flytta Amorella ska skötas på bästa sätt, uppger bolaget i ett pressmeddelande. Enligt Olycksutredningscentralens direktör finns inga tecken på tekniska problem i samband med olyckan.

Viking Lines kryssningsfartyg m/s Amorella som trafikerar på linjen Åbo–Stockholm gick på grund på söndagen vid Julgrund i Ålands skärgård.

Enligt Viking Line var läget hela tiden stabilt och inga personskador har konstaterats.

Cirka 200 passagerare och 80 personer i besättningen befann sig ombord på Amorella. Passagerarna togs under eftermiddagen till Mariehamn.

Bolaget uppger att Amorella i dag har ersatts av m/s Gabriella på linjen Åbo-Åland-Stockholm och fortsätter trafikera linjen tills Amorella återupptar sin trafik.

Skador i fartygets botten

Dykare har undersökt fartyget under söndagskvällen och för tillfället utreds skadornas omfattning. Vissa skador har konstaterats i botten men utreds vidare, uppger bolaget.

– Först måste vi reda ut skadornas omfattning. Dykarna har utrett det här igår kväll och under natten. Amorella ligger djupt inne på en mjuk lerbotten och vi måste utreda hur man kan få loss henne på bästa möjliga sätt, säger Viking Lines informationsdirektör Johanna Boijer-Svahnström till Svenska Yle.

Enligt Boijer-Svahnström vet man nu att det är skador på fartygets botten.

– När fartyget kommer till Åbo reparationsarv i Nådendal där får vi utreda mer. Det är mest skador i plåtarna och i stålet, säger hon.

Målsättningen är att flytta av Amorella till dockan så fort som möjligt. Före det utvärderas möjligheterna för bogsering till reparationsvarvet, meddelar bolaget.

Tidtabellen för arbetet är enligt Viking Line ännu inte fastställd. Utredningsarbetet beräknas ta några dagar.

– Inget som man gör förhastat. Vi måste se till alla parametrar som finns, säger Boijer-Svahnström.

Olycksorsaken fortfarande oklar

Olycksorsaken utreds fortfarande.

– Orsaken är antingen mänskligt misstag eller tekniskt fel, vi vet ännu inte exakt. Det kan ta tid innan vi har all fakta på plats.

Frakt och passagerarnas bilar finns ännu ombord på Amorella och enligt Boijer-Svahnström utreder man nu ifall frakten kan tömmas i Långnäs hamn eller om det är bättre att frakten tas med till Nådendal.

– Målet är att resenärer ska få sina bilar så fort som möjligt. Vi följer regelverken kring ersättningar för resenärer, säger Boijer-Svahnström.

De flesta ombord på Amorella var finländare. En del av passagerarna har åkt hem och en del har övernattat på hotell på Åland och ska åka tillbaka med Viking Grace klockan 14 i dag på måndag.

Otkes-chef: Inga tecken på tekniska problem

Olycksutredningscentralen inledde sin utredning av Amorellas olycka direkt på söndagen. Hela utredningen väntas bli klar först nästa sommar.

Otkes direktör Veli-Pekka Nurmi säger till nyhetsbyrån STT att utredningen har kommit igång bra. Han vill inte spekulera om olycksorsaken.

– Vårt mål är att då fartyget kommer till dockan är vi där och möter det.

Enligt Nurmi syns skadorna bättre då fartyget är uppe på torra land. Otkes vill inte heller störa olycksbekämpningen.

De tekniska inbandningarna, som är som fartygets svarta låda, är också en viktig del av utredningen. Utredningen ska klarlägga hur fartyget har rört sig och hur det styrts, samt om det förekommit tekniska problem.

– Vi har inte sett några tecken på att det skulle ha förekommit något tekniskt fel, men det betyder inte att det inte kan ha varit ett sådant, säger Nurmi.

"Målsättningen är att få Amorella snabbt i trafik"

Enligt Johanna Boijer-Svahnström är målsättningen att få Amorella snabbt i trafik igen.

– Amorella är ett populärt fartyg och det är klart att hon ska tillbaka i trafik igen så snabbt som möjligt. Vi har Gabriella som vi kunde flytta till Åborutten och hon har inlett trafiken i morse.

Ålandstidningen rapporterar att permitteringar är att vänta för bolagets personal. Viking Lines vd Jan Hanses säger till tidningen att permitteringarna gäller "en begränsad del av besättningen som håller i gång ett fartyg".

Till Svenska Yle kommenterar Johanna Boijer-Svahnström permitteringarna med att säga att personalen påverkas mer av reserestriktionerna och att efterfrågan på resor minskat på grund av coronaviruset, än av olyckan.

– På grund av reserestriktionerna har vi haft hela landspersonalen permitterad mer eller mindre och över 50 procent av fartygspersonalen, så efterfrågan på resor påverkar mer. Det är ändå klart att tar vi bort ett fartyg har vi mindre passagerare och det påverkar personalen.

Boijer-Svahnström konstaterar att allt beror på hur länge Amorella är ur trafik. Enligt beräkningar tar det minst några veckor att reparera fartyget.

Läs också