Hoppa till huvudinnehåll

Otkes inleder utredning över M/S Amorellas grundstötning - slutrapport och rekommendationer väntas nästa sommar

M/s Amorellalle toimitetaan vahingontorjuntavälineitä.
M/S Amorella och sjöräddningen på söndagkväll. M/s Amorellalle toimitetaan vahingontorjuntavälineitä. Bild: Länis-Suomen merivartiosto M/S Amorella

Olycksutredningscentralen inleder den här veckan en utredning om M/S Amorellas grundstötning som skedde på söndagseftermiddagen.

En preliminär undersökning inleddes direkt på söndagen. Förutom den tekniska informationen om grundstötningen kommer den preliminära undersökningen att ge information om händelsernas gång på däck.

På basis av den preliminära undersökningen bestäms vilken typ av expertis som behövs av gruppen som genomför själva utredningen.

Veli-Pekka Nurmi, direktör för Olycksutredningscentralen, säger att det är klart att en bredare utredning kommer inledas. Ett beslut i ärendet förväntas komma i början av veckan.

Enligt Nurmi är det inte möjligt att göra slutrapporten på under sex månader och därför kommer rapporten att bli klar först på nästa års sida.

- En fullständig utredning tar så lång tid att den inte är klar på mindre än sex månader. Jag skulle uppskatta att vi inom nio månader har en slutrapport med rekommendationer, säger Nurmi i en intervju till Yle Uutiset.

Frivilliga från Röda korset tar emot passagerare från M/S Amorella vid ett evakueringscenter på Strandnäs skola i Mariehamn 20.9.2020
Finlands Röda Kors frivilliga deltog vid söndagens evakuering. Frivilliga från Röda korset tar emot passagerare från M/S Amorella vid ett evakueringscenter på Strandnäs skola i Mariehamn 20.9.2020 Bild: Handout M/S Amorella,Viking Line,evakuering,fartyg,grundstötning,skeppsbrott,Röda Korset

Viking Lines fartyg m/s Amorella stötte på grund utanför Åland, mellan Lumparland och Föglö, på Hjulgrund där fartyget gick på grund 2013.

År 2013 råkade Amorella ut för en så kallad black out- situation, vilket betyder att fartyget förlorade all ström ombord och till följd av strömavbrottet körde på grund.

Enligt Nurmi verkar det inte som att olyckorna skulle ha någon koppling, trots att de råkat hända på samma ställe.

Det är ännu för tidigt att säga om Otkes rekommendationer kommer att handla om sjöfart, teknisk observation eller besättningens handlingar.

Också Sjötrafikcentralens registrering av hur Viking Amorella och andra fartyg rört sig kommer att studeras.

Vd: "Tekniskt fel eller mänskligt misstag"

Viking Lines vd Jan Hanses sade på söndag kväll att grundstötningen antingen beror på ett tekniskt fel eller på ett mänskligt misstag.

– Kaptenen gjorde bedömningen att det är säkrare att köra fartyget upp på land för att säkerställa stabiliteten, sade Hanses.

Evakueringen av passagerarna ombord på M/S Amorella inleddes på söndagen klockan 15.40. Under två timmar senare var evakueringen över.

Alla passagerare fördes till fastlandet där de erbjöds hotellmöjligheter och sedan möjligheten att fortsätta till Stockholm med Viking Lines fartyg Rosella.

Dykare har tagit sig till platsen för att undersöka fartygets skrov. Amorella kommer redan i dag att ersättas av Gabriella på rutten Åbo–Stockholm.

Läs också