Hoppa till huvudinnehåll

Sjöfartsutbildningen i Åbo följer noga med händelserna kring Viking Amorella: "Man kan lära sig mycket av olycksutredningsrapporten"

En kommandobrygga med flera skärmar
Olycksutredningsrapporter kan till exempel användas vid skapandet av simulationer inom sjöfartsutbildningen. Arkivbild. En kommandobrygga med flera skärmar Bild: Yle/Nina Bergman Kommandobrygga,simulatorer,sjöfartsutbildning

Det är ännu oklart varför passagerarfartyget M/S Amorella i söndags gick på grund utanför Lumparland. Micael Vuorio, viceprefekt för institutionen för teknik och sjöfart vid Yrkeshögskolan Novia, ser ingen poäng med att spekulera om orsaken till grundstötningen, men att man däremot kan lära sig mycket av olycksutredningsrapporten.

I framtiden kunde Amorellas olycksutredningsrapport till exempel användas som studiematerial vid sjöfartsutbildningen.

– Olycksutredningsrapporterna är bra material för oss att bygga upp övningar kring inom undervisningen eftersom de är baserade på fakta. Man har gått in och analyserat på djupet vad som kan ha skett under en incident, säger Micael Vuorio.

Enligt Vuorio uppskattar studerandena vid utbildningen att rapporterna är faktabaserade. Utgående från rapporterna kan man även simulera olika situationer i sjöfartsutbildningens simulator.

– I simulationerna har vi verktyg som möjliggör att vi kan gå på djupet och bygga farleder och övriga områden som man rör sig på. Sedan kan vi analysera situationer och utnyttja det inom utbildningen.

Micael Vuorio.
Micael Vuorio, viceprefekt för institutionen för teknik och sjöfart vid Yrkeshögskolan Novia, säger att studerandena vid sjöfartsutbildningen uppskattar att olycksutredningsrapporterna är baserade på fakta. Micael Vuorio. Bild: Yle/Jasmine Nedergård. micael vuorio

När olycksutredningsrapporter analyseras fokuserar man inte bara på de närliggande farlederna och trafikområdena, utan rapporterna analyseras globalt.

– Vi har lika stor nytta av de globala incidenterna, eftersom vi har studerande som ska ut på internationella farvatten.

Vad finns i de finländska rapporterna som är annorlunda jämfört med de internationella rapporterna?

– Generellt sett har vi is och skärgård här som kanske inte är så vanligt på andra ställen.

Hur ofta begås samma misstag igen?

– Det finns inte en analys på det. Så klart finns det alltid vissa riskmoment som kan upprepas, men nog tar vi alla lärdom av det som sker, säger Vuorio.

Läs också