Hoppa till huvudinnehåll

M/S Amorella bärgas tidigast på onsdag – försäkringsbolag: "Blir en dyr historia"

amorella
Det är ännu oklart var som orsakade olyckan i söndags. amorella Bild: Lehtikuva M/S Amorella

Rederiet Viking Line utreder nu febrilt hur bärgandet av M/S Amorella bäst kunde ske. Enligt kommunikationsdirektör Johanna Boijer-Svahnström sker det knappast i dag på tisdag.

Enligt Viking Line är målet att under onsdag kunna förflytta fartyget från Järsö till hamnen i Långnäs, Åland. Därefter ska Amorella tas till reparation på varvet i Nådendal. Den exakta tidtabellen är inte fastslagen.

Viking Line uppger att man beslutar om vilka åtgärder som vidtas i samarbete med myndigheterna.

Boijer-Svanström säger i en intervju för Ålands radio att så gott som alla passagerare har åkt hem. En del åkte hem redan på söndag och en del i går med M/S Viking Grace.

Kvar ombord finns 41 lastbilar och trailrar, samt 40 personbilar. 40 personer ur besättningen är också kvar ombord.

Dessutom finns resenärernas saker kvar i hytterna. De som blev evakuerade utan att de hann ta med sina mediciner har fått ersättande läkemedel.

M/S Amorella ska bogseras till Långnäs på onsdagen, berättar Viking Line. Nu kontaktar rederiet som bäst passagerare med fordon kvar ombord.

"Säkerheten viktigast"

Enligt Johanna Boijer-Svahnström dras fartyget nog inte loss ännu i dag.

– Nu är det säkerheten som är viktigast för oss, säger hon till Yle Uutiset.

Enligt henne brådskar det inte med bärgningen eftersom man redan satt in M/S Gabriella på rutten Åbo-Stockholm.

M/S Amorella sitter stadigt fast i lerbottnen utanför Järsö. Enligt planerna ska vatten pumpas in i fartygets dubbelskrov i fören så att tyngdpunkten flyttas akterut.

Alandia försäkring: "Ingen liten olycka"

Jan Limnell, som är direktör för sjöförsäkringar vid Alandia försäkring spår i en intervju för Ålands radio att Amorellas grundstötning kommer att bli en dyr historia.

– Det var inte frågan om någon liten olycka och det kommer att kosta en hel del. Även bärgningsoperationen blir komplicerad och kostsam, säger Jan Limnell.

Han säger också att den här olyckan verkar vara av en allvarligare art än olyckan 2013 då Amorella grundstötte i samma farvatten.

Enligt Limnell spelar det ingen roll ur försäkringssynpunkt om olycksorsaken var ett tekniskt fel eller ett mänskligt misstag

– Det ena är inte mer ersättningsbart än det andra.

Artikeln korrigerades klockan 9.35: Vatten pumpas in i dubbelskrovet i fören, inte luft. Klockan 10.30 kompletterades artikeln med uppgifter om när fartyget bärgas. Det sker inte i dag. Artikel uppdaterades ytterligare klockan 10.53 med information om att fartyget sannolikt flyttas till Långnäs på onsdag.

Läs också