Hoppa till huvudinnehåll

Gör en stingpinne till din cykel och känn dig lite tryggare i trafiken

Högertrafikomläggning kallades det då man i Sverige klockan fem på morgonen den 3 september 1967 bytte från vänster till högertrafik. All fordonstrafik och även cyklister skulle byta till det högra körfältet.

Omläggningen var väl arrangerat men folk kände ändå en stor oro och det uppstod ett behov av att öka säkerheten. I samband med införandet av högertrafiken uppfann Frank Johansson i Gnosjö den s.k. varselpinnen.

Varselpinnen är en pinne med reflex som sticker ut från cykeln. Den har som syfte att varsla omkörande fordon om cykelns position och bredd.

Varselpinnen är mer känd som stingpinne. Den marknadsfördes av en journalist på den svenska kvällstidningen Expressen. Tidningens dåvarande slogan var “den har sting” och på så sätt blev varselpinnen till stingpinne.

Stingpinnar går fortfarande att köpa, de är relativt billiga, oftast orange färgade och gjorda i plast. För den som vill greja är ett eget stingpinnebygge ett roligt projekt.

Ritning på kryssfaner
Ritning på kryssfaner Bild: Yle/Juha Leskelä Strömsö,Jim Björni

En 4 mm tjock kryssfanerskiva är ett bra utgångsmaterial, det är lätt och tål bra att både sågas och borras i.

Du behöver en reflex som går att limma på faneret eller så kan du borra ett hål i faneret och limma reflexen i hålet. Alternativ nummer två är snäppet bättre för då ser man reflexen både framifrån och bakifrån.

Man vill kanske kunna vika in stingpinnen då man parkerar och då är den svåraste biten gångjärnet.

En trädetalj
En trädetalj Bild: Yle/Juha Leskelä Strömsö,Jim Björni

Ett gångjärn i trä fungerar bra. Använd ett hårt träslag som t.ex. björk. Med en bult och vingmutter kan man lätt fixera stingpinnen i ut- eller in-läge.

Nöden är uppfinningarnas moder och det här är en så bra grej, så jag kan inte förstå vart stingpinnen tog vägen!

En sting på en cykelgpinne
En sting på en cykelgpinne Bild: Yle/Juha Leskelä Strömsö,Jim Björni