Hoppa till huvudinnehåll

Över 300 000 sjömän sitter fast på handelsfartyg på grund av corona – "Känns som andra klassens medborgare"

Många sjömän känner sig som andra klassens medborgare då de inte vet när eller hur de kan ta sig hem.
Många sjömän känner sig som andra klassens medborgare då de inte vet när eller hur de kan ta sig hem. Många sjömän känner sig som andra klassens medborgare då de inte vet när eller hur de kan ta sig hem. Bild: imago images/Chris Emil Jan�en/ All Over Press handelsfartyg

FN slår larm om att över 300 000 sjömän som sitter fast på sina handelsfartyg på grund av coronarestriktioner. Lika många sjömän väntar i land för att komma ombord. Byråkrati och bristen på internationellt stöd utgör de största problemen.

FN oroar sig för över 300 000 sjömän som inte kan ta sig i land eller hem på grund av stränga coronarestriktioner världen över.

Rederier, sjömansfack och regeringsrepresentanter diskuterade om coronaläget till havs vid ett möte i anslutning till FN:s pågående generalförsamling.

Kaptenen Hedi Marzougui talade för många då han beskrev hur svårt läget är ombord på handelsfartyg som berörs av restriktioner.

– Vi fick mycket lite information och det blev allt svårare att skaffa livsviktiga förnödenheter och tekniskt stöd. Världens länder ändrade sina restriktioner så gott som dagligen och ibland varje timme, klagade den tunisiska kaptenen.

Många som har suttit fast i upp till ett år är vid bristningsgränsen― Kaptenen Hedi Marzougui

Många gränser förblir stängda och det kan vara svårt att komma i land. Det är också svårt att flyga hem från olika delar av världen.

– Många sjömän av vilka en del har suttit fast på sina fartyg i upp till ett år, är vid bristningsgränsen. Vi är under hård psykisk press då vi inte vet om eller när vi kommer hem, vittnade Marzougui.

Han betonade att många sjömän arbetar i 12 timmars skift utan lediga veckoslut och att det ökar det psykiska trycket om detta fortsätter utan semestrar eller längre pauser. Det kan också äventyra fartygens och besättningens säkerhet.

– Det är som säga åt en maratonlöpare i slutet av loppet att genast göra om loppet, sa Marzougoui.

– Vi kände oss som andra klassens medborgare som inte kunde påverka eller kontrollera våra liv, klagar Marzougui.

Han själv var tvungen att stanna ombord på sitt fartyg i över tre månader längre än planerat innan han kunde träffa sin familj hemma i Florida.

FN-chefen vill hjälpa sjömännen

FN:s generalsekreterare Antonio Guterres stödde sjömansfacken, rederierna och regeringar, som kräver att man underlättar sjömännens ställning. Branschen är livsviktig för världshandeln för över 80 procent av världshandeln sker till havs, sett till volymen.

Två miljoner sjömän på handels- och fraktfartyg spelar en livsviktig roll för den globala handeln, betonar Guterres.

Över 300 000 sjömän sitter fortfarande fast på sina fartyg och lika många väntar i land på att komma ombord.

Regeringsrepresentanter från Panama, Filippinerna, Kanada, Kenya och Frankrike försvarade de stränga restriktioner som infördes i vintras, samtidigt som de stödde åtgärder som skulle göra det lättare att byta besättningar genom att lindra reglerna för genomresa.

Många länder tillåter inte sjömän att komma i land eller genomresa för att ta sig hem.
Många länder tillåter inte sjömän att komma i land eller genomresa för att ta sig hem. Många länder tillåter inte sjömän att komma i land eller genomresa för att ta sig hem. handelsfartyg

Många klagade över bristen på internationellt samarbete mellan rederier och världens länder och bristen på data om hur många sjömän som har smittats av coronaviruset.

Guy Platten som representerar rederiernas internationella handelskammare, försäkrade att rederierna är ytterst försiktiga och har infört stränga skyddsåtgärder "eftersom vi inte har någon som helst önskan att ta viruset ombord."

Platten ser byråkratin världen över som den största boven då det gäller att byta besättningar. Enligt honom utgör lokala gräns- och hamnmyndigheter det största problemet.

Frankrike föreslår att man gör upp en internationell lista över hamnar där besättningar kan bytas ut medan Kenya ansåg att det krävs en gemensam fond för att betala för kostnader som uppstår då man utför coronatester.

Källor: AP, AFP

Läs också