Hoppa till huvudinnehåll

"Det är en plats där man kanske glömmer bort restriktionerna" - anställda förstår hårda restaurangregler men tycker inte alla ställen ska behandlas lika

Petra Söderlund står framför vattnet i Hagnäs i Helsingfors.
Petra Söderlund förstår varför restriktionerna införs, men är orolig för de kolleger som livnär sig på restaurangbranschen. Petra Söderlund står framför vattnet i Hagnäs i Helsingfors. Bild: Yle/Simon Karlsson porträtt,Petra Söderlund

På torsdag nästa vecka skärps reglerna för restauranger rejält. Restauranganställda som Svenska Yle har talat med medger att något måste göras för att stoppa spridningen av coronaviruset, men anser att de flesta restauranger har gjort sitt bästa för att skapa en säker omgivning.

Restaurangerna ska stänga senast klockan ett på natten och avsluta alkoholförsäljningen vid midnatt, lyder de nya reglerna som träder i kraft den 8.10. I regioner där virusspridningen är i den så kallade upptrappningsfasen ska dryckeskranarna stänga redan klockan 22, och dörrarna klockan 23.

Institutet för hälsa och välfärd har sagt att Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt befinner sig i upptrappningsfasen, men ännu har inget besked getts om de nyländska restaurangerna drabbas av de hårdaste restriktionerna.

Det nya restriktionspaketet har tagits emot med skepsis och nedstämdhet av företagare i restaurangbranschen.

Bland annat Noho Partners, en av Nordens största företag i branschen som äger bland annat Savoy, Löyly och Holiday i Helsingfors, har i hårda ordalag kritiserat restriktionerna. Noho meddelade också nästan genast efter regeringens presskonferens på tisdagen att de inleder omfattande samarbetsförhandlingar.

På Åland har kritiken handlat om de regionala skillnaderna, medan en krögare i Vasa kallar beslutet "väntat men tufft".

Det kan bli svårt för branschen och för de som livnär sig på den

De restauranganställda Svenska Yle talat med visar ändå förståelse för beslutet.

- Det kan bli svårt för branschen och för de som livnär sig på den, för dem kan det bli ganska knapert, men det är kanske något som måste göras, säger Petra Söderlund som jobbar deltid i restaurangbranschen i Helsingfors.

- Människor har en lite annan känsla när de far på restaurang, det är en plats där man kanske glömmer bort restriktionerna trots att det borde vara en plats där man tänker på det extra mycket, så det är ingen överraskning att det nu gick så här.

Personer sitter på en uteservering i Helsingfors. I bakgrunden syns hav.
Löyly på Ärtholmen i Helsingfors ägs av Noho Partners, som genast efter att regeringen informerade om nya restriktioner för restaurangerna varslade om samarbetsförhandlingar. Personer sitter på en uteservering i Helsingfors. I bakgrunden syns hav. Bild: EPA restauranger,restaurangbranschen,restaurang

På jobbet har hon inte känt sig osäker, och menar att restaurangpersonalen gör sitt bästa.

- Jag är inte rädd för kunderna, vi håller vår distans, och i köken är vi väldigt försiktiga med avstånd och handskar och hygien, som också annars är mycket viktigt i restaurangbranschen men speciellt nu, säger Söderlund.

Kunderna "förstår ofta inte att själva hålla distans"

Daniel Woodward jobbar också inom restaurangbranschen. Han efterlyser stödåtgärder för att balansera de enligt honom förståeliga restriktionerna.

- Det finns en risk för att jag åtminstone kommer att ha väldigt lite jobb så såklart jag är orolig. Jag tycker inte mitt liv är viktigare än någon annans liv, men därför borde man komma in med stöd kanske, det är myndigheternas ansvar att hjälpa både företagare och anställda i branschen, säger Woodward.

- Det är ett problem att alla restauranger sätts i samma kategori, det finns ju så många olika: nattklubbar, caféer, restauranger, barer. Det är klart att det bokstavligen är livsviktigt att införa restriktioner men stöd till branschen borde definitivt vara en stor fråga, säger Woodward.

Det har varit en del skratt inom industrin åt att många tycker att coronan bara sprider sig efter klockan tolv på natten

Woodward tycker också det borde talas mer om att restaurangerna försöker skapa en säker atmosfär och omgivning.

- Det har varit en del skratt inom industrin åt att många tycker att coronan bara sprider sig efter klockan tolv på natten, och det är klart att om människor är fulla och talar och änglar och dansar och är närmare varann så är risken större, men det betyder inte att restauranger inte kan ta ansvar för sin verksamhet och försöker göra det så bra som möjligt. Så att människor känner sig säkra.

Restaurangerna har ansvaret att skapa en miljö där man kan hålla sig säker, men det kräver också att kunderna tänker själva

Kundernas ansvar har också glömts bort, tycker Woodward.

- Man ger mycket dålig feedback till restauranger men jag har märkt att de som kommer till restauranger så förstår inte själva att hålla distans.

- Så det är två sidor av samma mynt, att då du kommer till en restaurang ska du ta andra människor i beaktande. Restaurangerna har ansvaret att skapa en miljö där man kan hålla sig säker men det kräver att kunderna tänker själva också.

Artikeln uppdaterades 30.9.2020 klockan 19.45 med en rättelse: Den 8.10 är nästa veckas torsdag, inte måndag liksom det tidigare stod i texten.

Läs också