Hoppa till huvudinnehåll

Tåget tuffar inte via Lovisa - Östbanan vann över Kustbanan

Karleby järnvägsstation
Det kan gå att åka tåg mellan Borgå och Helsingfors om ett antal år, men Lovisaborna ser ut att få nöja sig med bil och buss. Arkivbild. Karleby järnvägsstation Bild: Nathalie Lindvall karleby järnvägstation

Kommunikationsministeriet fortsätter förhandla om ett projektbolag för Östbanan, rapporterar Yle Uutiset.

Östbanan går från Helsingfors via Borgå till Kouvola, medan Kustbanan skulle ha fortsatt vidare från Borgå längs kusten mot Lovisa, Kotka och Luumäki.

Enligt Transport- och kommunikationsverket Traficom kommer man att fortsätta diskussionerna kring planeringsprojektbolaget för Östbanans del.

Enligt ministeriet ser det ut som att kommunernas investeringsdel i planeringsprojektbolaget kommer att fyllas för Östbanan, men inte för Kustbanan.

Ministeriet hade bett kommunerna att senast innan slutet av augusti meddela om de kan delta i kostnaderna för planeringsprojektbolagen.

Nu ser det alltså ut som att kommunernas del i projektbolaget för Östbanan, 34,3 miljoner euro, ser ut att uppfyllas. Däremot fattas det 16 miljoner euro från kommunernas del i projektbolaget för Kustbanan, som totalt skulle uppgå till 54 miljoner euro.

karta över visioner på järnvägsförbindelser
De röda streckade linjerna visar hur Östbanan respektive Kustbanan skulle dras. karta över visioner på järnvägsförbindelser Bild: Yle/Miro Johansson järnvägar

Projektbolagens uppgift är att planera ruttdragningen och finansiera arbetet ända tills den kan börja byggas. Staten äger minst 51 procent av projektbolaget och kommunerna äger resten.

Enligt preliminära uppskattningar kostar planeringen av Östbanan omkring 70 miljoner euro, medan planeringen av Kustbanan skulle ha ätit upp 110 miljoner euro.

Hoppa över Twitterpostning

Enligt Borgås stadsdirektör Jukka-Pekka Ujula är beslutet strategiskt viktigt för halva Finland. Han skriver på Twitter att Borgå är redo att gå snabbt framåt med Östbanan.

Artikeln är en översättning av artikeln "Porvoo-Kouvola-reitti veti pitemmän korren itäsuunnan ratavalmistelussa" skriven av STT-Yle. Den är översatt av Mira Bäck.

Läs också