Hoppa till huvudinnehåll

Danskt rederi lägger ner trafiken mellan Hangö och Paldiski

En skorsten på ett stort fartyg där det står DFDS.
Rederiet motiverar beslutet med att godstransporterna blivit färre. En skorsten på ett stort fartyg där det står DFDS. Bild: Petteri Bülow / Yle hamnar,frakttrafik,Hangö hamn,långtradartrafik,godstrafik,last,Rågervik,DFDS Seaways,DFDS Seaways,Patria Seaways,Hangö

Det danska rederiet DFDS:s fartyg slutar trafikera mellan Hangö och estniska Paldiski. Coronapandemin har påverkat frakttrafiken negativt.

På fredag (2.10) avgår DFDS:s fartyg för sista gången på rutten Hangö-Paldiski, skriver Hangö hamn på sociala medier.

Så sent som i somras lade rederiet in ett större fartyg på rutten som kunde ta ombord både större mängder passagerare och frakt.

Godstransporterna har minskat och fortsätter att minska på grund av coronapandemin. Det är orsaken till rederiets beslut.

Antalet anställda vid DFDS kommer inte påverkas av beslutet uppger man från bolaget (pressmeddelande på engelska).

Trafiken mellan de båda hamnstäderna minskade redan märkbart på våren då antalet turer per vecka minskade från nio till fyra.

Fartyget börjar trafikera på rutten Kapellskär-Paldiski

DFDS satsar i stället mer på trafiken mellan svenska Kapellskär och Paldiski. Fartyget från Hangörutten flyttas nu dit och avgångarna på linjen ökar från 14 till 22.

- Trenden vad gäller både frakt och passagerare har varit ökande och kunderna har redan länge önskat mer kapacitet och fler avångar, uppger Anders Refsgaard vid DFDS enhet för Baltikum.

Det Forenede Dampskibs-Selskab (DFDS) är ett danskt rederi och logistikföretag och det har verksamhet inom RoRo-shipping och containerfart i Nordeuropa.

Enligt bolagets årsberättelse från 2019 har företaget över 8 000 anställda och trafik på 21 olika rutter.

Artikeln kompletterades torsdag 1.10.2020 vid 16-tiden. Det nya var uppgiften om att antalet anställda inte påverkas och att DFDS flyttar fartyget från Hangölinjen till linjen mellan Kapellskär och Paldiski.

Läs också