Hoppa till huvudinnehåll

Konecranes och Cargotec går samman och bildar en global jätte

Konecranes kranar flyttar på fraktcontainrar.
De finländska bolagen Konecranes och Cargotec går samman. Konecranes kranar flyttar på fraktcontainrar. Bild: AOP Konecranes,lyftkranar,containrar,hamnar

Det mekaniska verkstadsföretaget Konecranes och logistikföretaget Cargotec fusioneras. I och med fusionen bildas en global jätte som ska sakna motstycke.

Det framtida bolaget kommer vara en "kundfokuserad global ledare inom hållbara materialflöden", skriver Konecranes i ett pressmeddelande. Bolaget skriver samtidigt att Konecranes fusioneras in i Cargotec genom en lagstadgad absorptionsfusion.

– Det framtida bolaget kommer vara en global ledare med sitt produktsortiment som saknar motstycke med globala tjänstenätverk, branschledande intelligenta teknologi och en orubblig hängivenhet till säkerhet, säger Konecranes verkställande direktör Rob Smith.

Spekulationer om en möjlig fusion har förekommit tidigare, men enligt Cargotecs och Konecranes ledning startade diskussionerna på allvar för ett par månader sedan.

– Nu var alla stjärnor i rätt läge och då fick man till fusionen, säger Konecranes styrelseordförande Christoph Vitzthum.

Finns många orsaker till fusionen, hållbar utveckling viktigt

Bolaget hoppas på ökad hållbarhet baserad på intelligenta lösningar genom att vara en livscykelpartner för sina kunder. En annan prioritet är säkerhet inom alla verksamheter.

Cargotec och Konecranes fick på torsdagens presskonferens i Helsingfors frågan om vad grundorsaken till fusionen är. Beror den på utmaningar från kinesiska konkurrenter, eller vad?

Cargotecs verkställande direktör Mika Vehviläinen sade att fusionen inte drivs av en orsak, utan det finns många bakomliggande faktorer.

Världen förändras och hållbar utveckling har blivit en allt mer betydande faktor på marknaden.

– Fusionen ger oss en god platform för snabbare tillväxt än vad som är fallet på den övriga marknaden, samt för att leverera värde. Inte bara för våra aktieägare, utan för samhället och olika intressenter som helhet.

Enligt Vehviläinen blir helheten starkare då de två kombinerar sina forsknings- och utvecklingsresurser, vilket möjliggör bättre innovationer inom automatisering, robotik, elektrifiering och digitalisering.

"Bra för hela samhället att ha starka företag"

Cargotecs styrelseordförande Ilkka Herlin sade att han tycker det är viktigt med starka, livskraftiga bolag som är noterade på Helsingforsbörsen.

- Jag är en finländare och tycker det är bra för hela samhället att ha starka företag. Speciellt sådana företag som har mycket forskning och utveckling här i Finland. Det gör hela samhället starkare.

Ilkka Herlin.
Ilkka Herlin ser att starka bolag gör hela samhället starkare. Ilkka Herlin. Bild: All Over Press Ilkka Herlin

Den gemensamma årsomsättningen är cirka 7 miljarder euro och den jämförbara rörelsevinsten cirka 565 miljoner euro (baserat på räkenskapsåret 2019).

Företagen har tillsammans cirka 29 400 anställda i över 50 länder (enligt uppgifter från 30.6.2020). Av dem jobbar 17 300 för Konecranes och cirka 12 000 för Cargotec.

– Det är klart att det finns överlappande funktioner. Vi kommer att under integrationsprocessen analysera det här mycket noggrant. Som alltid kommer vi att behandla våra anställda transparent och med respekt, sade Christoph Vitzthum.

Både Cargotec och Konecranes är tidigare delar av Kone. Cargotec kom till som bolag år 2005 då börsbolaget Kone delades i två delar, Cargotec och nya Kone.

Också Konecranes är en tidigare del av Kone. Bolaget bröts ur Kone och blev ett självständigt börsbolag år 1994.

Läs också