Hoppa till huvudinnehåll

Vasa blir "världens lyckligaste stad" – lycka ska locka nya invånare

En stor reklamskylt för staden Vasa
Vasa-skylten i Inre hamnen i Vasa. En stor reklamskylt för staden Vasa Bild: Yle/Roger Källman Vasa,Skylt,marknadsföring

Världens lyckligaste stad – det epitetet gör Vasa nu anspråk på i en ny reklamkampanj som ska locka invånare från andra regioner i landet att flytta till Vasa. Med hjälp av en professor i psykologi ska Vasaborna bli bättre på att känna sig lyckliga – och bli lyckligare – och på det sättet locka inflyttare. Problemet är fortfarande att Vasa har fel image och är okänt ute i landet.

Det bör väl sägas direkt att det här inte endast är marknadsföringssnack: I Vasa stads strategi finns det inskrivet att man ska höja befolkningens känsla av lycka.

– Då FN i våras Finland utsåg Finland till världens lyckligaste land tänkte vi att här finns en plats att lägga beslag på – världens lyckligaste stad, säger Leena Forsén som är kommunikationschef vid Vasa stad.

Det här ska man åstadkomma med hjälp av en alldeles egen personlig tränare i lycka, nämligen emeritus professorn i psykologi, Markku Ojanen från Tammerfors universitet. Först ska en enkät gå ut på bred front.

Psykologian emeritusprofessori Markku Ojanen, Lempäälä, 27.01.2017.
Professor Markku Ojanen. Psykologian emeritusprofessori Markku Ojanen, Lempäälä, 27.01.2017. Bild: Jari Kovalainen / Yle

– Vi vill veta hur lyckliga människorna i Vasa är i dag, och om ett år gör vi en uppföljande undersökning, säger Forsén.

Markku Ojanen leder det här arbetet, och han kommer också att ge Vasaborna konkreta tips på hur man kan bli lyckligare. Dessutom ska Ojanen hålla en öppen föreläsning på temat.

Hur ska ni få folk att nappa på det här?

– Vi tror att tidpunkten är ganska rätt just på grund av coronapandemin. Det är svårt att planera framtiden nu, då blir det viktigare att njuta av nuet, säger Leena Forsén.

– Och om det här lyckas och folk börjar må bättre och det budskapet sprider sig, tror vi att folk på annat håll i landet också börjar titta på Vasa på ett annat sätt.

Bara en tiondel kan tänka sig att flytta till Vasa

För det är just det här med "folk på annat håll i landet" som är problemet. En imageundersökning som gjordes 2019 visar att bara en dryg tiondel av finländarna känner till Vasa på någon djupare nivå och bara knappt lika många kan tänka sig att flytta till Vasa.

– Det här problemet gäller uttryckligen den finskspråkiga delen av befolkningen, finlandssvenskarna känner bra till Vasa, säger Forsén.

Två kvinnor står på en trappavsats. Glasvägg.
Leena Forsén och Mari Kattelus. Två kvinnor står på en trappavsats. Glasvägg. Bild: Yle/Filip Stén Vasa,leena forsén

Lyckokampanjen som i första hand riktar sig till Vasas invånare går naturligtvis på både finska och svenska, men den rekryteringskampanj som drar igång om några veckor riktar sig i första hand till finskspråkiga i åldern 25-35 år.

– Tammerfors, Uleåborg, Helsingfors, Åbo, det är bland annat de städerna vi riktar oss mot nu, säger Mari Kattelus som är marknadsföringschef vid Vasaregionens utveckling Vasek.

Tillsammans med flera stora företag i regionen skapar man en ny webbplats (töihinvaasaan.fi, publiceras 19.10) som ska fungera som portal.

Hur lyckat är det med en rekryteringskampanj nu när ekonomin går lite knackigt och många samarbetsförhandlar?

– Företagen tänker också framåt och konkurrensen om arbetstagarna är hård. Det här är också långsiktigt arbete.

Från början var det tänkt att den här kampanjen skulle ha lanserats i mars, men coronapandemin satte stopp för det. Nu ser epidemin ut att ta ny fart igen.

– Man måste få tala om annat än corona också. Kan hända är det här det nya normala, säger Mari Kattelus.

Läs också