Hoppa till huvudinnehåll

Kreditkortsdispyt vid Åbo Akademi - anställda hålls personligt ansvariga gentemot kreditkortsutgivaren

En svart bil med bokstäverna ÅA på sidan.
Personeln behöver inte ens använda kreditkort för att ersättas för arbetsresor. En svart bil med bokstäverna ÅA på sidan. Bild: Andy Ödman/Yle Åbo Akademi,åa

Det har uppstått en tvist vid Åbo Akademi om de anställdas skyldighet att ta ut ett kreditkort under eget namn. Åbo Akademis kreditkort började från och med oktober följa en ny process, resesystemet byts och för kreditkorten kommer innehavarna att få räkningen hem vilket har väckt reaktioner bland personalen.

Men enligt Förhandlingsorganisationen för offentliga sektorns utbildade, FOSU, är det arbetsgivaren, inte arbetstagaren, som ska ha ansvar för kreditkortsräkningar.

- Om arbetstagaren har sitt namn under kreditkortet blir den anställde huvudbetalaren och är då ansvarig gentemot kreditkortsutgivaren med sin personliga egendom. Men en enskild anställd har ingen sådan skyldighet, konstaterar Katja Aho, förhandlingschef vid FOSU.

Enligt Aho har Åbo Akademi inte följt god praxis då ärendet inte diskuterades med arbetstagarnas representanter innan beslut om kreditkort gjordes, och informationen har enligt henne inte varit tillräcklig tydlig.

Den anställda varken behöver eller är skyldig att ta emot ett kreditkort för arbetsresor eftersom de ersätts enligt nuvarande instruktioner från Skatteförvaltningen.

"Ska inte behöva betala räkningen själv"

I samband med förändringen har det kommit många frågor, bland annat i fall personalen nu själv måste stå för resekostnaderna för att få pengarna. Men på universitets personalblogg skriver ekonomidirektören Tapani Harkila att personalen inte ska behöva betala räkningen själv först.

- Banken skickar fakturan månatligen, alltså en till fyra veckor efter själva transaktionen. Därtill har man 30 dagars betaltid. Man har alltså gott om tid att ansöka om och få pengarna före förfallodagen. Vi kommer också att betala ut ersättningarna oftare, en gång per vecka skriver Harkila.

Enligt honom är det vedertagen praxis i olika organisationer att kortinnehavarna får fakturan hem, och arbetsgivaren ger kortet garanti.

Han skriver också att man tack vare det nya systemet kan undvika extra utredningar och eventuella återkrav på pengar i efterskott.

Läs också