Hoppa till huvudinnehåll

Teater: Bevare dig från Flickans vrede! Blaue Fraus tredje Hemmingssonpjäs är en sketchkavalkad på hårda övervarv

Fyra skådespelare i granna kläder står på en scen med en stor rund lampa i bakgrunden.
Trädet (Sonja Ahlfors), Grisen (Boel Marie Larsson), Pudeln (Herman Nyby) och Flickan (Joanna Wingren)möts i ett myller av korta scener i Blaue Fraus föreställning Livet ditt as. Fyra skådespelare i granna kläder står på en scen med en stor rund lampa i bakgrunden. Bild: Liina Aalto-Setälä Blaue Frau,Nina Hemmingsson

Livet ditt as som spelar på Lilla Teatern är den feministiska teatergruppen Blaue Fraus tredje teateruppsättning baserad på den svenska tecknaren Nina Hemmingssons serier. Dess läckra karaktärer och mångsidiga teman har svårt att komma till sin rätt i det halsbrytande tempot.

Fyra mer eller mindre sammanhängande karaktärer – Flickan (Joanna Wingren), Pudeln (Herman Nyby), Grisen (Boel Marie Larsson) och Trädet (Sonja Ahlfors) – möts i ett myller av, tja, minisketcher kanske de kunde kallas.

Scenerna består för det mesta av bara några få snabba repliker som bygger upp till en av Hemmingssons skarpa one-liners. I Anders Larssons regi avlöser dessa scener varandra i ett halsbrytande tempo.

Under föreställningens lopp framträder läckra karaktärer som var och en verkar bära på någon outhärdlig inre motsättning.

Flickan, klädd i en majestätisk hermelinbrämad mantel, är uppslukad av en demonisk och lustfylld vrede som hon ger utlopp för i svavelosande svador mot världen i allmänhet och sin exman i synnerhet.

Trädet är ett milt naturväsen fångat i vår djupt onaturliga tillvaro, och i Sonja Ahlfors rolltolkning faller det tillbaka i en loj resignation inför denna främmande värld.

Ta sitt eget mörker på allvar

Nina Hemmingsson har gjort sig känd för sina en rutas serier där ett kort replikskifte bygger upp till kärnfulla och fyndiga one-liners. Ofta bygger humorn på hur en nattsvart inre verklighet kolliderar med allt peppigt strunt i vardagslivet.

Hemmingssons karaktärer är ofta kvinnor som går komiskt långt över gränsen för vad som är lämpligt. De är störda, äckliga, destruktiva och läbbiga. Krävande och svåra.

Det är djupt tillfredsställande att se dem resa ragg mot en friktionslöst och tillrättalagd omvärld.

Serierna manar läsaren att ta sitt eget mörker på allvar, att stå för sig själv och sina känslor också då det gör en obekväm i konventionella sociala sammanhang.

Den visar också hur ovärdigt det är då en människa försöker krympa sig själv för att passa in i nätta och behagliga roller.

Hårt uppskruvat tempo

Dessvärre kämpar det prima innehållet i Livet ditt as för att komma till uttryck.

Föreställningen ångar på i ett hetsigt staccatotempo från första till sista scenen. Replikerna och scenbytena haglar så tätt att åskådaren inte riktigt hinner registrera situationerna innan pjäsen skyndar vidare till följande sak.

Det uppskruvade tempot bygger upp till en rätt andfådd teaterupplevelse som hindrar föreställningen från att etablera en konsekvent stämning.

Och det känns lite synd då pjäsen har utmärkta förutsättningar, från ett mångbottnat material till utmärkta skådespelare, ljuvliga kostymer och scenografi, och hämningslösa dansnummer.

Livet ditt as. Av Nina Hemmingsson och Gunnar Lundqvist. Dramatisering: Sonja Ahlfors, Joanna Wingren och Anders Larsson. Regi: Anders Larsson. På scenen: Sonja Ahlfors, Boel Marie Larsson, Herman Nyby, Joanna Wingren. Scenografi och kostym: Linn Henriksson, Ebba Forstenberg. Ljus: Meri Ekola. Koreografi: Sonya Lindfors.

Läs också