Hoppa till huvudinnehåll

Tågförseningar, pidrospel och konduktörspersonligheter - pendlarlivet på Kustbanan blir nu pjäs

En glad man och en glad kvinna i en dörr till ett tåg.
Både Tove Virta och Kjell Ekholm pendlar och är två av krafterna bakom den nyskrivna pjäsen Älskade VR. En glad man och en glad kvinna i en dörr till ett tåg. Bild: Yle/Christoffer Westerlund Västnyland,tågtrafik,pendlare,Pendling,kjell ekholm

Som tågpendlare råkar man ohjälpligt ut för en hel del mer eller mindre roliga eller intressanta situationer. Nu samlas anekdoter från årens lopp i en pjäs med den kärleksfulla titeln Älskade VR.

Karisbon Tove Virta har ungefär tjugo års erfarenhet av att pendla till Helsingfors.

De senaste åren har hon för det egna nöjets skull skrivit om olika situationer och händelser på Facebook: återkommande uppdateringar som hon kallar för dagens VR.

Ett tåg vid Karis tågstation.
Karis järnvägsstation. Ett tåg vid Karis tågstation. Bild: Yle/Christoffer Westerlund Västnyland,Karis,järnvägsstationer,tågtrafik,järnvägstrafik,karis järnvägsstation

Ekenäsbon Kjell Ekholm har en ännu längre historia som pendlare bakom sig - i 32 har han åkt tåg från och till Västnyland och också flitigt skrivit om sina upplevelser som pendlare på Facebook.

Nu är de historierna samlade i en pjäs, som förhoppningsvis har premiär i mars nästa år.

Att vara pendlare kan vara jobbigt och tungt, säger Tove Virta.

- Men det finns så mycket roligt och positivt och det är det vi försöker förmedla. Det är kul att pendla även om det har sina utmaningar, lugnt sagt.

Förseningar prövar pendlarnas nerver

Kjell Ekholm började pendla på den tiden som lokaltåget till Hangö ännu värmdes med ved. Han säger att det finns perioder som har varit väldigt tunga, till exempel då pendolinotågen började trafikera på kustbanan.

- Det var en fruktansvärd vinter för alla som pendlade från Västnyland. Jag tror att det inte gick en dag utan förseningar, konstaterar han.

Förseningarna resulterar i sin tur i att konduktörerna hamnar i hetluften då de är tvungna att förmedla budskapet till passagerarna.

- Och där finns det många olika varianter och roliga historier, fortsätter Ekholm.

- Konduktörspersonligheterna på tåget är alldeles fantastiska. De är sina egna typer och det är klart att de också syns i pjäsen, fortsätter Tove Virta.

Österbottningarna bildar pidrogänget

Under årens lopp lär pendlarna känna varandra och bildar en speciell gemenskap där man utbyter en hel del snack om livet och jobbet.

Speciellt tidigare åkte pendlarna oftast med samma tåg varje dag och satt också på samma platser.

I pjäsen är pendlarna uppdelade i två gäng: stickgänget och pidrogänget. De förstnämnda sitter och stickar och har med sig kaffe och bulle, medan de andra naturligtvis är österbottningar.

- Förr visste man vem som var österbottning i förskingringen eftersom det var de som satt och spelade pidro, förklarar Kjell Ekholm.

VR är med på noterna

För att få med en extra dimension i pjäsen kommer Kjell Ekholm också att göra videoinslag, som på ett komiskt sätt beskriver situationer och tar upp historia.

Pjäsen är alltså en kärleksfull beskrivning av pendlarlivet på kustbanan, med alla dess utmaningar.

För att inte komma på kant med VR kollade Kjell Ekholm upp att det är okej att använda det statliga bolagets namn i pjäsens titel.

- När jag presenterade mig som Kjell Ekholm från Ekenäs kunde jag höra hur marknadsföringschefen tänkte att det är någon västnylänning som igen ringer och jomar om förseningar. Men när jag berättade om pjäsen och skickade manuskriptet, så var de helt med på noterna.

VR har också gått med på att låna ut rekvisita, som till exempel bänkar, om det behövs.

Coronan påverkade pendlingen och pjäsen

På grund av coronaepidemin har pendlandet inte varit speciellt aktivt det senaste halvåret för Tover Virtas del.

- Det är distansjobb som gäller och det är ganska tråkigt jämfört med pendlarlivet.

Coronaepidemin gjorde också att pjäsens manuskript måste omarbetas i sista stund.

- Det var nog en utmaning för Tove. Manuskriptet var ganska långt färdigt när coronan plötsligt kom och det är ju klart att den måste vara med, säger Kjell Ekholm.

För tillfället är nästa hela rollbesättningen klar och en första träff är planerad i mitten av oktober. Det enda som saknas är två män i åldern 30 till 50 år.

- Så om man tycker det är kul med tåg och att stå på scenen så har man sin chans, säger Tove Virta.

Läs också