Hoppa till huvudinnehåll

Sagan är inte all för östra kustbanan: Kotka betalar miljonerna som fattas och Kommunikationsministeriet lovar bedöma läget på nytt

Tåg på en tågstation
Tågrälsen kanske dras via Kotka ändå. Arkivbild från Vasa. Tåg på en tågstation Bild: Yle/Chanette Härus tåg,VR,Pendling,Perrong,Vasa järnvägsstation,järnvägsstationer,vasa tågstation

Sagan är inte all för östra kustbanan. Kotka meddelade på onsdagskvällen att staden kommer att betala andelen i projektbolaget som fattades.

Debatten går igen het kring vilket alternativ för en tågdragning österut som borde väljas.

Den så kallade Östbanan skulle gå från Helsingfors via Borgå till Kouvola medan östra kustbanan skulle dras från Helsingfors via Borgå och Lovisa till Kotka och vidare till Luumäki.

Kotka, Fredrikshamn, Lovisa och Pyttis har lovat finansiera planeringen av östra kustbanan. Borgå är också med, men skulle föredra Östbanan.

karta över visioner på järnvägsförbindelser
De röda streckade linjerna visar hur Östbanan respektive kustbanan österut skulle dras. karta över visioner på järnvägsförbindelser Bild: Yle/Miro Johansson järnvägar

Förra veckan meddelade Kommunikationsministeriet att man kommer att gå vidare med planeringen av Östbanan eftersom den samlat tillräckligt med ekonomiskt stöd av kommunerna medan östra kustbanan inte gjort det.

Det här gick inte hem hos Kotka och på onsdagskvällen tog stadsfullmäktige sitt beslut: staden kommer att skjuta till 16,3 miljoner euro i projektbolaget för planeringen av den östra kustbanan.

Enligt Kommunikationsministeriet var det just den summan som fattades ur projektbolaget för östra kustbanan.

Kan inverka

Kotkas tilläggsfinansiering kommer att beaktas när spårförbindelsen behandlas i finanspolitiska ministerutskottet i höst.

- När materialet för ministerutskottet sammanställs som bas för beslutsfattandet kommer de säkert att få höra om den aktuella situationen med östra kustbanans finansiering, säger Miikka Rainiala som är enhetschef på Kommunikationsministeriet.

Rainiala vill inte ta ställning till om Kotkas tilläggsfinansiering kan påverka slutresultatet.

- Det är ministerutskottet som avgör vad som inverkar och vilket slutresultatet är. Det slutliga beslutet tas av riksdagen som beslutar om statens finansieringsandel i projektbolaget, säger Rainiala.

Pressmeddelandet som Kommunikationsministeriet publicerade förra veckan, där man skrev att Östbanan ser ut att gå vinnande ur leken, baserade sig på de uppgifter man hade då.

Det slutliga beslutet tas av riksdagen som beslutar om statens finansieringsandel i projektbolaget― Miikka Rainiala

Enligt Rainiala hade Kommunikationsministeriet redan innan publiceringen av pressmeddelandet fört diskussioner med Kotka om summan som fattades ur planeringsprojektbolaget.

- Svaret vi fick då tolkades som att summan inte fås ihop. Om Kotka stadsfullmäktige beslutar om tilläggsfinansiering får vi säkert veta det ganska snabbt. Vi bedömer sedan läget på nytt på basis av informationen vi har då, säger Rainiala.

Kotkas stadsdirektör Esa Sirviö var säker på att tilläggsfinansieringen skulle bli av redan innan stadsfullmäktige tog sitt beslut.

- Efter det är pengarna ihopsamlade. Vi antar att vi kommer att vara på samma sträck med Östbaneprojektet, säger Sirviö.

Efter fullmäktigebeslutet är Kotka villigt att satsa totalt 37,7 miljoner euro på projektbolaget. Till Yle Uutiset säger Sirviö att det är ungefär samma summa man sätter på alla investeringar i två års tid.

Planeringskostnaderna för Östbanan är enligt den preliminära uppskattningen cirka 70 miljoner euro medan planeringen av kustbanan österut förväntas kosta cirka 110 miljoner euro.

Artikeln baserar sig delvis på Kynsin hampain itäisestä rantaradasta kiinni pitävä Kotka löi pöytään 16 miljoonaa euroa lisää, eikä ehkä turhaan – LVM: ''Arvioimme uudestaan'' skriven av Juulia Tillaeus.

Läs också