Hoppa till huvudinnehåll

Många Borgåcyklister verkar känna till det nya kravet på baklykta: "Vi ser en stor ökning i försäljningen", säger cykelaffärsägare

En kvinna i en cykelaffär, bredvid en cykel med baklykta.
Enligt Nina Karhu har många köpt baklykta under de senaste veckorna. Hon vill ändå påminna om att det fortfarande också är lag på att använda framlykta. En kvinna i en cykelaffär, bredvid en cykel med baklykta. Bild: Yle/Hedvig Sandell Bakljus,cykling,borgå cykelcenter

Sedan den nya trafiklagen trädde i kraft i juni har det varit obligatoriskt att använda baklykta när man cyklar i mörker, skymning, dimma eller andra förhållanden som försämrar synligheten.

Den 5–11 oktober genomför polisen en intensifierad trafikövervakning av cyklister i hela Finland. Avsikten är främst att öka medvetenheten om lagändringen.

Ifall en cyklist ses bryta mot lagen om att ha baklykta döms den till 40 euros böter.

– Om cyklistens avsaknad av baklykta leder till en farosituation kan den också åtalas för äventyrande av trafiksäkerheten, vilket leder till en brottsutredning, säger kommissarie Asko Sartanen på Östra Nylands polisinrättning.

Borgåcyklist tycker lagen är bra

Cyklisten och Borgåbon Tuulahannele Halsey behöver ändå inte vara rädd för böter. Hon visar stolt upp både sin bak- och framlykta.

– Genast efter att lagen hade trätt i kraft hittade jag en baklykta åt mig. Då var lyktan ganska dyr, 19 euro, men priserna har sjunkit sedan dess, berättar Halsey.

Den nya trafiklagen var alltså orsaken till att Halsey skaffade baklykta.

– Jag försöker följa lagar och har också två vuxna barn som jag vill vara en god förebild för.

Båda barnen använder baklykta, intygar Halsey.

Själva lagen om att använda baklykta är inget som stör Halsey. Tvärtom, hon kallar den för "bra grejer".

– Jag har också bil och märker att cyklisterna syns mycket bättre när de har en röd lampa baktill.

En kvinna som står bredvid sin cykel och visar upp två cykellyktor.
Tuulahannele Halsey tycker det är viktigt att följa lagen och använda cykellyktor. En kvinna som står bredvid sin cykel och visar upp två cykellyktor. Bild: Yle/Hedvig Sandell Bakljus,tuulahannele halsey

En annan cyklist tycker lagen är onödig

Borgåbon Jani Suomela tar dessvärre inte lagen om att använda baklykta på allvar.

– Jag tror inte polisen kommer stanna cyklister för en sådan sak. De har nog bättre saker att sköta, säger Suomela.

Han tycker lagen om att använda baklykta är onödig.

– De flesta som har en lykta där bak tror jag ändå inte alltid kommer ihåg att sätta på den.

Suomela är bara 17 år och kan egentligen ännu inte uttala sig ur bilisters perspektiv.

– Om man är en bra bilist tror jag trots allt att man ser cyklisterna. Och en bra cyklist åker inte över övergångsställen utan att se sig för.

En ung man med sin cykel.
Jani Suomela tycker polisen borde ha viktigare saker för sig än att bevaka cyklisters belysning. En ung man med sin cykel. Bild: Yle/Hedvig Sandell cyklister,jani suomela

Stor ökning i försäljningen av baklyktor

En person som kan bekräfta att många Borgåbor trots allt bryr sig om att ha baklykta är Nina Karhu. Hon äger en cykelaffär och säger att många kunder köpt baklykta under de senaste veckorna.

– Nu när det blivit mörkare ute har många skaffat belysning både bak och fram på cykeln.

Visst köpte en del redan baklykta i somras, när lagen trädde i kraft, men de flesta har köpt lyktan först i höst. Innan sommaren var det däremot få som efterlyste baklyktor.

– Vi ser en stor ökning i försäljningen av baklyktor. Det är stor skillnad jämfört med i fjol.

Enligt polisen är det bättre att använda en baklykta med ett konstant och inte blinkande sken. Det är inget cykelaffärens kunder frågar om.

– Nej, de är bara ute efter en lykta, så de slipper böter. Nästan alla baklyktor har dessutom många funktioner och kan både blinka och lysa konstant.

Baksidan av en cykel med baklykta på.
Den bakre cykellyktan ska lysa röd. Baksidan av en cykel med baklykta på. Bild: Yle/Hedvig Sandell cykel,lampa,Lykta,Bakljus,cykelbelysning

Ett billigt pris för en livförsäkring

Poliskommissarie Asko Sartanen på Östra Nylands polisinrättning kan också urskilja fler cykelbaklyktor i trafiken, trots att polisen ännu inte har någon officiell statistik över läget.

– Till min glädje har jag lagt märke till att cyklister använder baklykta. Den här lagen kommer säkert främja trafiksäkerheten också i Östnyland.

Baktill ska lyktan alltså lysa röd och framtill vit. Lagen ger inte mer detaljer än så.

– Huvudsaken är att du har lyktor. De kan till exempel vara fast i cykeln, ryggsäcken eller hjälmen.

Som sagt finns ändå en egenskap som polisen rekommenderar att lyktorna har.

– Lyktor med ett konstant sken verkar vara enklare att urskilja i trafiken än lyktor med ett blinkande sken.

Det är fortfarande för tidigt att säga om någon viss grupp av människor är sämre på att använda baklykta. Utrustningen ska trots allt inte vara ett problem för någon.

– Enligt min egen uppfattning kostar baklyktor inte mycket till exempel i stormarknader. Det är ett billigt pris för en livförsäkring.

Läs också