Hoppa till huvudinnehåll

Sibelius-Akademin vet att sexuella trakasserier är ett problem, men lovar förbättring

Kaarlo Hildén, Helsinki, 11.08.2020
Kaarlo Hildén är dekan vid Sibelius-Akademin. Kaarlo Hildén, Helsinki, 11.08.2020 Bild: Antti Haanpää / Yle Sibelius-Akademin,Konstuniversitetet,dekaner

Det är nu tre år sedan metoo-rörelsen svepte över världen. Kulturbranschen skakas igen av flera fall av sexuella trakasserier, de senaste vid Sibelius-Akademin. Trots nolltolerans tror dekan Kaarlo Hildén inte att problemen någonsin helt försvinner.

I torsdags kunde Yle Uutiset berätta att Sibelius-Akademin under de senaste två åren har utrett sju fall där lärares beteende har klassificerats som sexuella trakasserier.

De färskaste fallen har inträffat i år. Tre varningar har utfärdats och en person har sagts upp.

Sibelius-Akademins dekan och Konstuniversitetets blivande rektor Kaarlo Hildén säger att man på senaste tid har jobbat mycket med att sänka tröskeln för att anmäla trakasserier.

– Varje fall utreds noggrant. Genom att vi sänker tröskeln för att ta upp frågor och genom att hela tiden hålla frågorna på agendan, så kan vi faktiskt förändra situationen inte bara på Sibelius-Akademin utan hela fältet. Det är vårt uppdrag och vår målsättning, säger Kaarlo Hildén.

"Förändra kulturen"

Det råder nolltolerans för sexuella och andra former av trakasserier på Sibelius-Akademin, försäkrar Hildén och förklara att akademin har ordnat seminarier för lärarna kring ämnet. Man har nu också klara redskap för att bättre kunna tackla problemen med sexuella trakasserier.

Nu handlar det om att förändra kulturen, menar han.

– Man måste jobba med frågan på väldigt många olika nivåer. Det räcker inte med att behandla problemen, vi måste också sätta ribban väldigt högt, och vara en förebild för våra studerande för hur man jobbar professionellt inom branschen.

Hur hjälper man studerande att våga stå på sig mot lärare som ändå är auktoriteter som kanske styr över hela deras framtid?

– Det hjälper inte bara vad vi skriver i våra riktlinjer. Det handlar om hur vi behandlar varje enskilt fall som stärker en kultur där både studerandena och lärarna känner att de blir behandlade på ett respektfullt sätt, och att det är tryggt att föra fram också sådana budskap som inte är positiva.

Eftersom Sibelius-Akademin har sänkt tröskeln för att anmäla fall har också äldre fall av trakasserier uppdagats under den senaste tiden.

Kaarlo Hildén, Helsinki, 11.08.2020
Kaarlo Hildén säger att akademin måste sätta ribban högt och vara en förebild för de studerande. Kaarlo Hildén, Helsinki, 11.08.2020 Bild: Antti Haanpää / Yle dekaner,Sibelius-Akademin,Konstuniversitetet

Tajt samarbete mellan studerande och lärare

Frilansviolinisten Minna Pensola, som tidigare har studerat vid Sibelius-Akademin, känner väl till de strukturer som kan möjliggöra sexuella trakasserier inom branschen.

Ofta jobbar läraren väldigt tajt ihop med den studerande och går igenom stora känsloskalor som är kopplade till musiken.

– Jag tror att det har att göra med upplägget med privatundervisning. När man arbetar med att förbättra sina kunskaper i att förmedla personliga känslor, erfarenheter och associationer genom ett instrument, är man där helt öppen och naken, bildligt talat. Det är jättelätt att missbruka en sådan situation, för bägge sidor förstås.

Att kretsarna inom klassisk musik är så små, kan enligt Minna Pensola göra att det är väldigt känsligt för en ung studerande att anmäla osakligheter.

– Det kan vara svårt när man är ung och osäker att lyfta fram så personliga saker som inte känns rätt. Kanske speciellt svårt här i Finland eftersom det bara finns ett universitet där man kan utöva vårt yrke.

Minna Pensola
Frilansviolinisten Minna Pensola har studerat vid Sibelius-Akademin. Minna Pensola Bild: Kaapo Kamu

Trots nolltolerans och ett aktivt arbete, tror Kaarlo Hildén ändå inte att man någonsin når en situation där sexuella trakasserier inte alls förekommer.

– Det är inte realistiskt. Därför är det viktigt att sänka tröskeln för anmälningar och ha många fall av mindre seriös karaktär. Det är idén med hela arbetet.

"Djupsjöbacka rannsakar sig"

Yle berättade i onsdags om att ledningen inom Sibelius-Akademin förhöll sig passivt till de anklagelser om sexuella trakasserier som uppdagades under den tid då Gustav Djupsjöbacka var rektor mellan 2004 och 2012.

Yle har intervjuat två kvinnliga studerande, numera proffsmusiker, som utsattes för närmanden av en manlig lärare. Den ena av dem hade ett sexuellt förhållande med läraren. Läraren har medgett förhållandet.

Läraren blev senare professor vid Sibelius-Akademin där han fortfarande undervisar. Djupsjöbacka informerade inte akademins styrelse om trakasserifallen trots att han visste om dem.

Gustav Djupsjöbacka
Gustav Djupsjöbacka var Sibelius-Akademins tidigare rektor. Gustav Djupsjöbacka Bild: Yle / Leif Nystén gustav djupsjöbacka

Djupsjöbacka säger till HBL att han ville ge läraren en chans.

– Hans beteende hängde ihop med hans alkoholbruk och han lovade göra bättring. Han fick ett kontrakt på fem år, som min efterträdare har förlängt.

Enligt HBL rannsakar Djupsjöbacka ändå i dag sig själv.

– Metoo har förändrat prioriteringarna totalt och i dag skulle jag garanterat ha agerat annorlunda. Läraren skulle ha satts på hyllan, säger han till HBL.

"Det har skett framsteg"

Kaarlo Hildén säger att han upplevde Göran Djupsjöbacka som en väldigt human ledare, men att problemet kanske hänger ihop med att tröskeln att rapportera om trakasserierna tidigare var högre.

– Därför kanske ledningen inte fick en balanserad bild av vad som verkligen skett då det inte fanns personer som skulle ha fört saken vidare, säger Hildén och fortsätter:

– Det är väldigt viktigt att man kan höra alla parter för att få fram en nyanserad bild av vad som verkligen skett, och ta besluten på basis av det.

Både Minna Pensola och Kaarlo Hildén anser ändå att det skett stora framsteg inom Sibelius-Akademin när det gäller att jobba med sexuella trakasserier och andra oegentligheter.

– Nu har vi riktlinjerna, vi har processerna på plats och måste jobba konkret med frågorna så att kulturen verkligen förändras. Och den har ju förändrats redan, det ser vi helt tydligt, säger Kaarlo Hildén.

Läs också