Hoppa till huvudinnehåll

Försvarsvittne om plankorsningsolyckan i Skogby: "Försvarsmaktens chaufförer ska inte agera på egen hand"

Den beväring som åtalas för plankorsningsolyckan i Skogby för tre år sedan fick idag starkt vittnesstöd i hovrätten. Svenska Yle har livebloggat från den första dagens behandling i hovrätten i Helsingfors.

- Det är en olycka, eftersom plankorsningen i Skogby är ytterst trafikfarlig och vädret var dåligt. Det säger den åtalade beväringens försvarsadvokat Mikko Puhakka. Det här är inget brott som ska bestraffas.

Åklagaren hänvisar till ett större ansvar uttryckligen för att omständigheterna var dåliga. Därför måste ärendet prövas också i hovrätten. Chauffören borde ha vidtagit extra säkerhetsåtgärder, ansåg åklagaren Marianna Semi.

Expertstöd för den åtalade

Ett nytt vittne, kaptenlöjtnant Peter Fredriksson från Dragsvik, kom med berättelser från levande livet som stödde den åtalade.

- Alla yrkeschaufförer vet att det inte är chaufförens fel om man ingenting ser, det är trafiksystemets fel. I Skogbykorsningen skulle han ha kört precis som den åtalade.

Övningsledningen måste ta beslut som gäller utplacering av utkikar. Tiotals chaufförer i en kolonn kan inte självständigt ta sådana beslut, sa vittnet från Dragsvik.

Tågföraren från rälsbussen vittnade och medgav att rälsbussens lyktor var dåliga, precis som den åtalade har sagt. De har bytts ut till led-lampor i alla rälsbussar sedan dess.

Rälsbussens färg, grönt och vitt, påminner om försvarets kamouflagefärger. Tågen blir svåra att se mot snö och skog omkring, upprepades flera gånger under den första rättegångsdagen i hovrätten i Helsingfors.

Rättegången fortsätter på onsdag med slutplädering.

Svenska Yle har livebloggat från rättegången som nu är slut för dagen.

Beväringen har redan friats i tingsrätten för åtalet om tjänstebrott, äventyrande av trafiksäkerheten och tre dödsvållanden.

Militärlastbilen han körde träffades av ett tåg vid en plankorsning i Skogby i Västra Nyland för tre år sedan.

Åklagarämbetet vill ändra tingsrättens friande dom. Det finns anledning att betvivla att domen är riktig, och frågan är viktig för lagens tillämpning i andra mål, skriver biträdande riksåklagare Jukka Rappe.

Plankorsningen ingick inte i riskbedömningen för övningen. Inte ens stampersonalen kände till svårigheterna att se ut från förarhytten i den aktuella korsningen.

Läs också