Hoppa till huvudinnehåll

Taxibranschen tackar regeringen för ändringsförslag, men kräver fungerande övervakning i trafiken

Taxibilar i Helsingfors.
I Helsingfors finns det gott om taxibilar. Det är sämre annanstans i landet.. Taxibilar i Helsingfors. Bild: Berislav Jurišić / Yle taxi,taxichaufförer

Regeringens förslag till ändringar i lagstiftningen om taxitrafik får tack av branschfolket. Övervakningen måste dock fungera, så att myndigheterna finns på gräsrotsnivå.

Få reformer har varit så omtalade som lagen om transportservice, som trädde i kraft i juli 2018.

Tanken var att öka konkurrensen och göra taxiresorna billigare. Det blev problem med grå ekonomi, det blev svårare att få tag på en taxi på mindre orter och det blev problem med FPA-skjutsarna.

Kommunikationsministeriet meddelade nyligen om förslag till ändringar i lagstiftningen om taxitrafik. Ändringar föreslås i lagen om transportservice, fordonslagen och vägtrafiklagen.

Prov ska bedöma kompetensen

Taxiförarna ska bland annat avlägga ett prov för att bedöma kompetensen hos förare som kommer in i branschen och deras förmåga att hantera olika kundgrupper.

Taxichaufförer ska också frivilligt kunna gå en utbildning som ger bättre kompetens att jobba med kunder med särskilda behov.

Om någon fuskar i provet avbryts provet, och den som fuskar får inte göra ett nytt försök på sex månader.

Ett steg i rätt riktning

Taxiförbundet berättade på onsdagen om branschens förhoppningar och ändringsförslag.

- Slutprovet ska arrangeras av skolningsorganisationerna själva. Vi skulle helst se att det är ett gemensamt prov, lite som studentexamen, säger bolaget Lähitaksis vice vd Caj Rautelin.

Många tycker att regeringens planer är ett steg i rätt riktning, men att speciellt övervakningen kräver större fokus.

Rautelin tycker att Finland kunde ta modell av Sverige, där taxametern skickar information till skattemyndigheterna.

Övervaka på riktigt, inte bara i teorin

Prissättningen ska klargöras och kravet på taxameter återinföras. En kopia av taxitrafiktillståndet ska alltid finnas i bilen.

Taxichaufför Joakim Hellström, anställd vid Lähitaksi, i sin taxibil.
Joakim Hellström kör för Lähitaksi. Han säger att folk blivit misstänksamma gentemot taxichaufförer de senaste åren. Taxichaufför Joakim Hellström, anställd vid Lähitaksi, i sin taxibil. Bild: Thomas von Boguslawski/Yle taxi,Finland,taxichaufförer,Helsingfors

Många företagare anser att övervakningen borde koncentreras till en myndighet, som också uppenbarar sig på gräsrotsnivå och ser vad som på riktigt pågår.

Hur tillgången till taxi speciellt i glest befolkade områden ska tryggas hoppas också många, både kunder och företagare, att ska preciseras.

Läs också