Hoppa till huvudinnehåll

Hållbart klädmode ger fart åt finländsk design - “Vi små producenter kan bli de som vinner”

En fotograf tar foto på en kvinna som poserar med en jacka
Att etablera ett nytt klädmärke kräver marknadsföring. Att synas idag är både lätt och svårt, vet Jonas Rak som sköter marknadsföringen för sin frus nya klädföretag. En fotograf tar foto på en kvinna som poserar med en jacka Bild: Mårten Wallendahl / Yle fotografer,kläddesign,Närbild,jonas rak

När konsumeterna blir mera medvetna om hållbarhet, kan nya, små klädtillverkare bli vinnare. Finlands rykte som designland banar väg för global framgång. Men man måste också synas för att finnas. Här finns både möljligheter och utmaningar för uppstickare inom kreativa branscher.

Marja Raks showroom i Jakobstad är fyllt av kappor och klänningar i hennes egendesignade kollektioner. Färgerna är jordnära och snitten klassiska. Det hänger ihop med Raks ideologi kring kläddesignen.

- Kläder ska vara hållbara, sys lokalt och göras av bra material. Och designen ska vara tidlös, så du inte behöver förnya ditt klädskåp hela tiden, förklarar Marja Rak.

Hållbart kostar

Trenden med utlokalisering av tillverkning har länge pågått inom den europeiska industrin. Rak tänker annorlunda och vill sy kollektionen lokalt. Idag sys kläderna i österbottniska Nivala.

- Att jag valt att producera allt i Finland har förstås sina utmaningar. Det är absolut inte den billigaste lösningen. Men det är flexibelt, så jag behöver inte beställa stora serier, några gånger om året. Det är “on demand”, så kunden beställer ett plagg i just den färgen och den storleken han eller hon vill ha, säger Rak.

Redan på 90-talet fick hon idén att börja med en motreaktion mot slit- och slängmodet. Idén började med kläder gjorda av fiskskinn, för att sedan utvecklas till tyger och måttbeställda kvinnokläder. För 20 år sedan grundade Marja tillsammans med sin man Jonas sitt första klädmärke. Märket växte också utanför landets gränser.

Det krävs tid och pengar för att synas där bland de där stora― Marja Rak
En man och en kvinna tittar tillsammans på bilder i en kamera
Marja och Jonas Rak har jobbat väldigt nära under utvecklingen av klädeskonceptet och marknadsföringen. En man och en kvinna tittar tillsammans på bilder i en kamera Bild: Mårten Wallendahl / Yle Marja Rak,kläddesigner (planerare),Närbild,Jakobstad,jonas rak

Idén var den samma och företaget växte i både omsättning och butiksnät. Situationen blev av olika skäl ohållbar och företaget gick i konkurs. Men paret Rak behöll tilltron till sin företagsidé och valde att börja på ny kula med samma koncept.

- Fast det gick som det gick med Noolan så har jag mina trogna kunder kvar och samarbetar ännu med samma tygfabriker, säger Marja Rak.

Liten kan vara stark

Hon säger också att man som företagare blir stärkt av att uppleva en nedgång, samt kan lära sig att undvika fallgropar. Dessutom hoppas hon att tiden nu börjar bli mogen för hållbarhet som en mera gångbar nisch inom klädindustrin, för medvetna konsumenter.

- Jag tycker vi börjar bli riktigt trendiga och i tiden med vårt tänkande genom att göra hållbara kläder. Och jag tycker det är jättebra. Och klart vi små företag kan göra vårt, och enklare kan göra stora val för miljön, säger Marja Rak.

Att bygga upp ett nytt märke tar tid och resurser. För ett litet företag är det svårt att mäta sig med de stora modehusen i fråga om marknadsföring. Men möjligheterna att få synlighet i sociala medier kan underlättas av rätt draghjälp från nöjda kunder.

- Utmaningen är att hitta nya kunder i ett ständigt växande flöde. Så vi gör som de flesta och försöker arbeta via etablerade kunder, säger Jonas Rak som ansvarar för marknadsföringen för sin hustrus klädmärke.

En man sitter vid en dator och behandlar bilder
Stor del av marknadsföringen sköts via sociala medier och baserat på rekommendationer av nöjda kunder., säger Jonas Rak då han sammanställer nytt PR-material. En man sitter vid en dator och behandlar bilder Bild: Mårten Wallendahl / Yle Närbild,fotokonst,reklam (marknadsföring),jonas rak

Han tror det kan vara lättare för ett nytt och litet märke att nå ut och få synlighet nu, tack vare sociala medier och influencers. Men synligheten är inte garanterad för det.

- Du kan ösa in mycket energi i sociala medier, men det är fortfarande ett enormt brus. Det finns jättemånga som vill synas, höras och märkas där. Så mänskor som uppskattar det du gör, är åtminstone för små brand, ett sätt att sig fram, säger Jonas Rak.

Made in Finland

Och i ryggen finns också Finlands erkända status som designland. Men enbart det räcker inte för att lyckas inom en kreativ bransch.

- Klart det finns ett rykte att rida på. Men man behöver ändå märkas betydligt tydligare nu än tidigare. Och hela vägen räcker inte “Finnish design”. Det är ingen automatik att finländsk design öppnar alla dörrar, säger Jonas Rak.

Lika viktigt för finländsk framgång är ryktet att finländskt är pålitligt, menar han. Vidare tror paret det finns möjligheter för ett litet designföretag, om den växande trenden fortsätter med ekologiskt och etiskt hållbart mode fortsätter.

- Det kan bli vår fördel är vi är flexibla och kan serva kunderna mera individuellt än de stora husen. Och om konsumenterna på riktigt vill tänka hållbart, så tror jag vi kan vinna i längden,. Men det krävs tid och pengar för att synas där bland de stora, säger Marja Rak.

Läs också