Hoppa till huvudinnehåll

Ska Vasa klara av att bli världens lyckligaste stad?

Vi frågade invånarna vad som får dem att le.

I början av oktober lanserade Vasa stad och Vasek en kampanj med det ambitiösa målet att Vasa ska bli världens lyckligaste stad. Helgen efter att staden gick ut med kampanjen började antalet fall av coronasmitta öka dramatiskt och Vasa fick istället ofrivilligt titeln Finlands coronahuvudstad.

Men målsättningen att invånarna ska bli lyckligare finns kvar. Vi gick ut på stan för att fråga Vasaborna vad som gör dem lyckliga.

Vi lever nu i en ganska tråkig och isolerad värd. Som läget är nu är det viktigaste för mig att vara ute och njuta av naturen. Kommer jag mig inte ut blir jag olustig― Ragni Prost

Att dra igång en lyckokampanj mitt under en pandemi kan verka bakvänt men forskaren och psykoterapeuten Åse Fagerlund, vars specialområde är positiv psykologi, tycker Vasa stad gör rätt att fokusera på välmående just i detta läge.

Vi behöver stanna upp och fråga oss vad vi kan göra för att stärka vårt välbefinnande. Det är viktigt att skilja på vad man kan påverka och vad som ligger utanför ens kontroll. Att gräva ner sig i något man inte kan påverka blir ingen lycklig av
För mig handlar det inte om de stora sakerna utan om vardagen. Att man har ett hem och en familj, det räcker bra för mig― Aino Rouhiainen

Från början var det tänkt att Vasaborna under oktober skulle få svara på en enkät om lycka, men enkäten sköts upp på grund av coronaläget. Det är emeritus professorn i psykologi, Markku Ojanen från Tammerfors universitet, som ska hjälpa staden att använda enkäten för att förbättra invånarnas välmående.

Det var kärleken som tog Daria Zubar från Ukraina till Vasa. Hon trivs i staden och beskriver Vasaborna som gästvänliga. Då det gäller frågan om vad som gör henne lycklig svarar hon så här:

Det viktigaste är att man förstår sitt eget syfte och att man vet vad man vill göra och vad man lever för. Vet du det måste inte saker vara perfekta för att du ska vara lycklig
Vad som gör en lycklig beror på vem man frågar och från vilket perspektiv man ser på lycka. För mig är det min familj som gör mig lycklig och att jag kan vara ute i naturen. Det är också viktigt att få träffa sina vänner― James Godwin

Det finns många sätt att definiera och mäta lycka. Psykoterapeut Åse Fagerlund använder sig av den så kallade PERMA-modellen. Den kan sammanfattas så här:

- Att kunna känna positiva känslor
- Att känna engagemang
- Att ha meningsfulla relationer
- Att känna att det man gör är meningsfullt
- Att känna att man har ett arbete man kan utföra väl

Studerande Linda Hautanen och Fransilia Bengtfors trivs i Vasa även om omständigheterna på grund av coronaläget gjort vardagen annorlunda.

Att bo så här nära havet och kunna vara ute mycket är något jag uppskattar och som varit speciellt viktigt nu då vi ska vara isolerade― Linda Hautanen
Jag tycker människor här i Vasa överlag är positiva och håller ihop. Den mentaliteten gör mig glad― Fransilia Bengtfors

Många Vasabor lyfter fram närheten till naturen och havet som en källa till välbefinnande. Den här hösten då vi inte kunnat umgås som vanligt har det blivit viktigare för många att vara ute och röra på sig i naturen.

I ett läge då kvällarna blir mörkare samtidigt som vi ska undvika kontakt med andra människor har psykoterapeut Åse Fagerlund ett råd på vägen:

Försök stanna upp på morgonen och fundera på vad som på riktigt är viktigt just den dagen. Finns det till exempel någon man kan hjälpa eller göra glad? Då man identifierat vad som är viktigt så försöker man så gott det går att under dagen prioritera just det
Det är svårt att säga vad som gör en lycklig. Men här trivs jag i alla fall. Här är det bara att vara. Jag försöker komma ut och fiska så ofta jag kan― Veikko Orava
Som pensionär har man inga bekymmer bara möjligheter. Vi är glada över att få vara med också som äldre och att få gå här ute i naturen och träffa andra människor― Ben och Raija Strömsten
Kom ihåg att stanna upp på kvällen. Ta en paus för att uppskatta allt som känts viktigt och meningsfullt under dagen. Det mår vi alla bra av― psykoterapeut Åse Fagerlund