Hoppa till huvudinnehåll

Brottsofferjouren ökar servicen på grund av dataintrångsfallet: "Utmaning med exceptionellt många offer samtidigt"

Bilden visar Vastaamo webbsida i oktober 2020.
Många som utsatts för utpressning oroar sig över risken för identitetsstöld. Bilden visar Vastaamo webbsida i oktober 2020. Bild: Silja Viitala / Yle oktober,2020,datorer

Brottsofferjouren har ökat sin krishjälp för att kunna hjälpa de många offren som utsatts för utpressning i samband med dataintrånget vid vårdbolaget Vastaamo.

Svenskspråkiga får hjälp via jourens kristelefon på vardagar kl 12-14. Brottsofferjourens verksamhetsledare Leena-Kaisa Åberg rekommenderar att man ringer servicelinjen eller kontaktar serviceställen med svenskspråkig service direkt.

- Vi har en lista över svenskspråkiga handledare på nätet och där hittar man information om de ställen med svenskspråkig service. Det går också att lämna en kontaktbegäran över nätet och då kontaktar vi kunden och säkerställer att hen kontaktas på svenska, säger Åberg.

Här kan du få hjälp.

kvinna står framför en roll-up i ett kontor
Leena-Kaisa Åberg är verksamhetsledare för Brottsofferjouren i Finland. kvinna står framför en roll-up i ett kontor Bild: Tony Pohjolainen Brottsofferjour,riku

Fallet med terapiklienter som utsatts för utpressning blev värre under veckoslutet då den eller de förövare som kommit över patientjournaler från vårdbolaget Vastaamo började utpressa patienter med hot om att publicera journalerna.

Polisen har fått in anmälningar om över tusen sådana utpressningsfall, uppgav man i söndags.

Enligt Åberg började fallet synas vid Brottsofferjouren tydligt redan i fredags då tiotals fler kunder än normalt kontaktade jourens telefonservice 116 006 och chat.

- I söndags öppnade vi en exceptionell öppettid för vår telefonservice från klockan 13-17 och då fick vi över åttio samtal. Normalt har vi öppet endast måndag-fredag, men nu har vi ökat kapaciteten och förväntar oss många kunder också den här veckan, säger Åberg.

De som ringer i det här ärendet, vad vill de diskutera?

- De vill diskutera det som har hänt och hur det påverkar dem. För många är det en verkligt stressande och traumatiserande händelse. Om mycket känsliga uppgifter sprids på nätet kan man bara föreställa sig hur hemskt det är för en människa.

Utöver personligt stöd behöver kunderna råd i praktiska frågor. Ska man göra en polisanmälan? Hur gör man den? Vilka risker finns det för en identitetsstöld?

En grupp ministrar höll ett möte om fallet i söndags och regeringen behandlar frågan på onsdag. Inrikesminister Maria Ohisalo från De gröna sa att det viktiga nu är att ordna med stöd för brottsoffren.

Om man blickar framåt vilka följder kan affären få på sikt?

- Just nu tänker jag på de individuella offren. Det är ett exceptionellt stort antal offer som behöver hjälp samtidigt. Det är stressande också för krisjouren, att hur kan vi hjälpa så många offer på samma gång.

- Men det handlar också om hur människor i framtiden litar på en liknande psykoterapiservice, det är en fråga. Vi hoppas att polisen får reda på vem som gjort det här hemska brottet och hur det överhuvudtaget har varit möjligt. Det tycker jag är viktigt nu, säger Åberg.

Polisen vet fortfarande inte vilka förövarna är.

Vet du mer om vad som har hänt eller har du tips på vad vi borde granska i fallet med dataintrånget på Vastaamo? Hör av dig till oss på mejladressen annica.lindstrom@yle.fi.

Läs också