Hoppa till huvudinnehåll

Också Vastaamos anställda har fått utpressningsmejl: "Det verkar som att det är frågan om samma e-postmeddelande"

Glasvägg och glasdörr in i ett väntrum. På dörren finns texten Vastaamo Psykoterapiakeskus.
21 oktober uppger Vastaamo för första gången att det privata psykoterapicentret blivit mål för för dataintrång och utpressning. Glasvägg och glasdörr in i ett väntrum. På dörren finns texten Vastaamo Psykoterapiakeskus. Bild: Miikka Varila / Yle Tammerfors,Birkaland,brott

Det är ännu oklart hur många av det privata psykoterapicentret Vastaamos anställda som fallit offer för utpressningen.

På lördagen framkom det att flera enskilda klienter utpressas per e-post.

Vastaamos styrelseordförande Tuomas Kahri uppger för nyhetsbyrån STT att han sett ett e-postmeddelande som har skickats till en anställd. Enligt Kahris uppfattning verkar det vara frågan om samma meddelande som klienterna har fått.

- Den enda informationen som jag har är att jag har sett ett enskilt exempel på ett sådant här e-postmeddelande. Enligt min egen uppfattning, jag har inte kunnat jämföra ord för ord eller överlag jämföra, verkar det vara frågan om samma e-postmeddelande.

Dataintrånget rör Vastaamos kundregister, som innehåller mera information än enbart om patienterna. Kahri har inte tydliga uppgifter om vilken personalinformation som finns i registret.

– Genom registret har man gjort anteckningar om patienterna, säger Kahri.

Ökar resurser för krishjälp

Vastaamo har ökat resurserna för kundservicen och kristelefonen eftersom trycket varit stort. Många av Vastaamos klienter har vänt sig centret i samband med utpressningshärvan och man har inte hunnit svara alla direkt.

Utöver kundservice och kristelefon erbjuds varje klient som drabbats av dataintrånget möjligheten att gratis tala med en terapeut.

– Vi har tagit i bruk en tanke om att man ska kunna vända sig till sin egen terapeut för att få diskutera de känslor som uppstått till följd av situationen. Förhoppningsvis får vi det att fungera smidigt, så att människorna skulle få den hjälp de behöver också genom det här, säger Kahri.

Vastaamo samarbetar med myndigheterna för att utreda fallet. Man rådgör också med aktörer som sysslar med identitetsskydd, alltså i praktiken kreditupplysningsföretag, om hur man skulle kunna hjälpa offren. Därtill har Vastaamo meddelat att man tar hjälp av till exempel organisationer för att göra offrens situation lättare.

Källa: STT

Vet du mer om vad som har hänt eller har du tips på vad vi borde granska i fallet med dataintrånget på Vastaamo? Hör av dig till oss på mejladressen annica.lindstrom@yle.fi.

Läs också