Hoppa till huvudinnehåll

De gröna går med släckta lyktor in i förhandlingarna om att minska trafikutsläppen – expertrapport publiceras i dag

En blond kvinna i munksydd fotograferad i närbild.
Maria Ohisalo vill inte ställa hårda krav innan regeringen förhandlat. En blond kvinna i munksydd fotograferad i närbild. Bild: Lehtikuva Maria Ohisalo

För att förankra målsättningen om att halvera trafikutsläppen till år 2030 i vetenskapen har regeringen bett Aalto-universitetets och VTT:s experter att berätta hur det borde göras.

I dag, tisdag, kommer expertgruppen med den rapport regeringen har beställt.

Tidigare har forskarna sagt att utsläppshalveringen bäst kan nås om man ransonerar ut bränslet till medborgarna via utsläppshandel.

Det näst effektivaste sättet är att höja bränsleskatterna så att CO2-utsläppen beskattas kännbart.

I vilket fall som helst menar experterna att utan en höjning av bränslepriset på ett sätt eller annat är det osannolikt att regeringen når sitt utsläppsmål.

Partierna har helst försökt hitta andra lösningar

Centern meddelade på måndagen att man motsätter sig höjningar i bränslepriset med näbbar och klor.

De andra regeringspartierna skulle helst inte vilja tala om saken alls ännu.

Inte heller De gröna vill säga någonting konkret i den här frågan, trots att partiet annars gärna berömmer regeringsprogrammets målsättningar som "de mest klimatvänliga någonsin".

Ohisalo: "Viktigast att utsläppen minskar"

Partiordförande Maria Ohisalo, varför vill du inte säga hur mycket du vill att bränslepriset ska höjas?

– Jag kan inte säga det innan vi suttit med hela regeringen och diskuterat saken tillsammans.

– För De gröna är det viktigaste att vi minskar på utsläppen, sen gäller det att hitta åtgärderna tillsammans.

Inget regeringsparti vill se höjda bränslepriser, medan expertrapporterna som ni beställer säger att det är ofrånkomligt. Hur ska utsläppen halveras då?

– Det är klart att vi måste lyssna på forskarna. Vi ska se på deras nyaste rapport. Jag kan inte nu säga vad åtgärderna blir men viktigast är att vi minskar utsläppen och når vårt mål.

Det låter som du vill att bränslepriserna höjs, men att det skulle vara bäst att det är forskarna som säger det högt.

– Först ser vi vad forskarna säger och sedan besluter vi tillsammans inom regeringen.

Ser du en paradox i att De gröna å ena sidan vill utlysa ett så kallat klimatnödläge, men samtidigt inte tar öppet ställning i till exempel en höjning av bränsleskatten?

– Som jag har sagt: det viktigaste för De gröna är att minska trafikutsläppen. Vi vet vilka de effektivaste sättena är, men de kan vara omöjliga för vissa medborgare. Samtidigt når vi aldrig våra mål om vi bara skjuter ner alla åtgärder.

Läs också