Hoppa till huvudinnehåll

Patientdatasystemet Apotti tas i bruk inom resten av Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt

En flygbild av sjukhusområdet i Mejlans.
En flygbild av sjukhusområdet i Mejlans. Bild: Silja Viitala / Yle huvudstadsregionen,flygbilder,vår,maj,2020,Helsingfors,Finland,ville,Stadsinfrastruktur,COVID-19,coronavirus,Wuhan-coronavirus,undantagstillstånd,coronavirusutbrottet i Finland 2020,pandemier,smittsamma sjukdomar,beredskapslag,epidemier,boende,urban livsstil,Mejlans sjukhus,Meilahti hospital area,sjukhus,Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt,Mejlans

Under veckoslutet tas Apotti i bruk inom HUCS sjukvårdsområde. Det betyder att patientdatasystemet nu används på alla HUS sjukhus.

Det sista skedet av införandet av Apotti berör omkring 10 000 anställda.

Enligt HUS chefsöverläkare Markku Mäkijärvi kommer detta att göra deras arbete smidigare eftersom man inte längre behöver använda flera olika system parallellt.

Coronaviruspandemin försenade det sista skedet av ibruktagandet. Ursprungligen var det tänkt att införandet skulle ha skett i maj.

Processen med att ta i bruk det nya patientdatasystemet har varit kantat av problem. Det nya systemet har bland annat orsakat långa vårdköer och fått kritik för att inte fungera likvärdigt på svenska.

Apotti togs först i bruk på Pejas sjukhus i Vanda i november år 2018. Övergången till det nya systemet ska vara helt och hållet genomförd nästa år då även HUS bilddiagnostik övergår till Apotti.

Läs också