Hoppa till huvudinnehåll

Riko Eklundh skriver sig i skärgården för att trygga förbindelsebåtstrafiken till Sandholm

Riko Eklundh går på en brygga och vinkar. Han har orangerutiga shorts, vit t-skjorta och en halmhatt på sig.
Riko Eklundh trivs i skärgården. Arkivbild från 2011. Riko Eklundh går på en brygga och vinkar. Han har orangerutiga shorts, vit t-skjorta och en halmhatt på sig. Bild: Yle Riko Eklundh,vegas sommarpratare 2011

Skådespelaren Riko Eklundh bor i Helsingfors och har jobbat med teater huvudsakligen i huvudstadsregionen. Men hjärtat klappar för den åboländska skärgården och i hela sitt liv har han bott en stor del av tiden på Sandholm i Nagu södra skärgård.

Närings-, trafik- och miljöcentralen i Egentliga Finland meddelade för en dryg vecka sedan att trafiken till alla öar som saknar fast bosättning avslutas.

Sandholm hör till de gamla byholmarna, där det har funnits bosättning sedan 1500-talet, posten har delats ut där sedan början av 1900-talet och förbindelsebåten har kört dit sedan 1967. Men i dag finns ingen fast bosättning på ön.

Eller fanns - tills Riko Eklundh i tisdags flyttade sina papper och blev fast boende på Sandholm.

Avslöjande i direktsändning

Eklundh avslöjade i direktsändning i programmet Slaget efter tolv i Yle Vega att han nu officiellt skrivit sig på Sandholm (en länk till programmet finns längst ner i artikeln).

- När jag hörde om planerna blev jag ganska bekymrad, och lite chockad. Jag är ju deltidsboende på Sandholm i södra Nagu och i år då vi levt med coronan har jag bott halva året på ön, säger Eklundh.

Men också under vanliga år åker Eklundh till Sandholm varje månad, året runt.

Berget tittar fram vid en brygga i skärgården vid lågt vattenstånd
Sandholm är en kär ö för Eklundh både sommar som vinter. Berget tittar fram vid en brygga i skärgården vid lågt vattenstånd Bild: Riko Eklundh vattenstånd,bryggor,båthus,Skärgård,Skärgården (öar),Åboland,Nagu,Sandholm

- Jag har inte någon egen större båt så jag åker förbindelsebåt. Så för mig är det en katastrof. Jag har inte möjlighet att skaffa en så stor båt att den skulle kunna gå i menförestider - det är helt otänkbart, säger Eklundh.

"Också grannarna har funderat på att skriva sig där"

Alternativen skulle ha varit att varje gång beställa taxibåt eller skaffa en egen stor båt. Det skulle ha medfört stora kostnader och gjort det svårare att leva där, då han inte heller skulle ha kunnat beställa mat, post eller virke med förbindelsebåten.

Du har kanske räddat trafiken till Sandholm nu då eftersom NTM-centralen har lovat att trafiken till öar med fast bosatta ska fortsätta?

- Vi får se. Också grannarna på Östergård har funderat på att skriva sig där, säger Riko Eklundh.

Rutterna kan justeras om nya invånare skriver sig i skärgården

NTM-centralen uppger att man inom november kommer att gå igenom det exakta läget med Pargas stad - alltså vem som är skriven på vilken ö, så att uppgifterna säkert är rätt.

Varför skulle förbindelsefartyg köra bara till öar med fast bosatta?

Närings-, trafik- och miljöcentralen i Egentliga Finland ska konkurrensutsätta flera rutter i Åbolands skärgård.
Det gäller fyra förbindelsebåtsrutter; Nagu södra, Nagu tvärtrafik, Houtskärsrutten och Iniö tilläggsrutt.
Längs de här rutterna finns cirka 40 holmar med hus och stugor.
Nu planerar man att sluta köra till öar där det saknas fast bosatta.
Orsaken är att staten ska se till att skärgårdens bofasta befolkning har nödvändiga trafikförbindelser. Därför prioriteras de då NTM-centralen nu gör nya avtal om rutterna.
Nästan hälften av öarna längs rutterna, 18 stycken, skulle förlora förbindelsebåtstrafik.
Istället skulle trafikförbindelserna till de återstående öarna förbättras, så att förbindelsebåtarna eller mindre båtar kommer oftare än i dag, minst en gång i veckan.
Förslaget har väckt kritik bland politiker, men också väckt förståelse för att staten inte kan bekosta allas stugresor.
De nya avtalen om förbindelsebåtstrafik ska träda i kraft i maj 2022 och gäller för fem år framöver.

Avsikten är att försöka ordna trafik till alla öar där det finns fast bosatta. Det innebär att NTM-centralen ska försöka ordna trafik också till sådana öar med fast bosatta som i dag inte har någon förbindelsebåtstrafik.

Det ska också bli möjligt att göra justeringar i rutterna under pågående avtalsperiod om situationen förändras och nya personer skriver sig i skärgården.

Den oklara situationen är besvärlig för alla

Ur NTM-centralens perspektiv är det ett problem att det inte finns någon lag som stipulerar hur man ska ordna skärgårdstrafiken. Den enda lag de som myndigheterna kan följa är Skärgårdslagen som egentligen är en ramlag, någon detaljerad lagstiftning om hur man ska verkställa skärgårdslagens bestämmelser finns inte.

Man i randig skjorta
Jari Nieminen får samtal av folk som kräver rättvisa förbindelser. Man i randig skjorta Bild: Yle/Helena von Alfthan Närings-, trafik- och miljöcentralen (NTM),Jari Nieminen

Därför har NTM-centralen stort utrymme att själva tolka hur lagens bokstav ska förverkligas. Skärgårdslagen talar endast om trafik för fast bosatta och därför har man valt det som sitt rättesnöre.

Men Jari Nieminen, som är sakkunnig inom skärgårdstrafiken vid NTM-centralen, hoppas att det ska bli en ändring på detta, för den oklara situationen upplevs som besvärlig också av NTM-centralen. Nu kontaktas den av skärgårdsbor, deltidsboende och stugägare som alla kräver rättvisa förbindelser.

Att det saknas en lag kring skärgårdstrafiken medför också att det inte går att besvära sig till förvaltningsdomstolen över NTM-centralens beslut, konstaterar Nieminen.

Läs också