Hoppa till huvudinnehåll

Yle erbjuder tio kommersiella medier en egen valkompass

Ylen vaalikone vuodelta 2019.
Ylen vaalikone vuodelta 2019. Bild: Tuomo Björksten/Yle EU-valet 2019,valkompasser

Yles och de kommersiella mediernas samarbete kring valkompassen fortsätter i kommunalvalet 2021.

Tio kommersiella medier får en egen version av valkompassen inför kommunalvalet 2021. Varje samarbetspartner kan själv välja två frågor, i övrigt baserar sig valkompassen på frågorna i Yles valkompass. Valkompassen kan skräddarsys enligt mediernas visuella profil till exempel med färger och logotyper.

Varje samarbetspartners valkompass kommer att finnas på adressen vaalikone.yle.fi/mediets_namn.

“Valkompassen är ett centralt verktyg för väljarna när de vill bekanta sig med partierna, kandidaterna och de politiska frågorna som avgör valet. På Yle har vi arbetat hårt för att skapa en så högklassig valkompass som möjligt. Därför känns det roligt att kunna bjuda andra medier på det gedigna arbete vi gjort. Här kan vi förenas i en gemensam strävan att stärka samhället och demokratin”, säger Svenska Yles ansvariga chefredaktör Johanna Törn-Mangs.

De tio medier som först anmäler intresse får en egen version av valkompassen. I regel väljs samarbetspartnerna i anmälningsordning, men i urvalet beaktar Yle också mångfalden, såsom språklig och regional balans. Anmälan sker per e-post till chefen för Yle News Lab Jukka Niva (jukka.niva@yle.fi). De medier som deltar i samarbetet bör ha förbundit sig till att följa god journalistisk praxis och journalistreglerna. Valkompassen erbjuds inte till partitidningar. Den egna valkompassen är avgiftsfri för medierna.

Yle erbjöd sina samarbetspartner en valkompass också i kommunalvalet 2017. Då deltog Maaseudun Tulevaisuus, KSF Media, Alma Media och Otava.

Valkompassen fördjupar samarbetet mellan Yle och de kommersiella medierna

Yles valkompass är bara ett exempel på det samarbete som Yle har med kommersiella medier. För tillfället har eller planerar Yle omfattande samarbete med den finländska pressen.

Till exempel har Yle News Lab utvecklat roboten Voitto som en del av STT:s nyhetstjänst. Voitto genererar matchrapporter samt resultat- och statistikgrafik inom ishockey och innebandy till STT:s kunder. Roboten Voitto kommer också att erbjuda kommunalvalsnyheter. Också Ilkka-Pohjalainen använder en version av Voitto. Robotens kod har varit öppen sedan 2018.

Yle har ett pilotprojekt med Ylä-Satakunta som går ut på att Yles regionala nyhetsinnehåll uppdateras som nyhetsflöde på Ylä-Satakuntas webbplats. Försöket pågår till slutet av 2021. Ett samarbete med Maaseudun Tulevaisuus planeras och byggs upp som bäst.

Yle och de kommersiella medierna har lång erfarenhet av att producera val och andra evenemang tillsammans. Yle har genomfört krävande journalistiska projekt tillsammans med regionala medier. Ett annat lyckat exempel på samarbete är arbetsrotation.

“Det är i Svenska Yles intresse att medielandskapet är mångsidigt och att det finns en konkurrens om nyheter. Men om man ser på det finlandssvenska medielandskapet i stort tror jag starkt på att ett ökat samarbete gynnar oss alla. Ju bättre det går för andra finlandssvenska medier, desto bättre är det för Svenska Yle, och tvärtom. Våra största konkurrenter finns inte inom Finlands gränser, utan vi konkurrerar om folks tid med stora multinationella bolag. Därför är det förnuftigt för oss att samarbeta på sådana områden där det är möjligt”, säger Törn-Mangs.