Hoppa till huvudinnehåll

Yle svarar: Gediget utbud av analys av ekonomi och politik - och mer på kommande

På blå bakgrund en vit ruta med texten Yle svarar.
På blå bakgrund en vit ruta med texten Yle svarar. Yle

Vi publicerar skriverier, svar och rättelser som Yle skickat till tidningar. Det här svaret har skickats till Hufvudstadsbladet 29.10.2020.

Torbjörn Kevin efterlyser i Hufvudstadsbladet (25.10) mer analys av politik och ekonomi i Yle Vega.

Yle Vega erbjuder en hel del av det som Kevin säger sig sakna i dagens utbud, det vill säga politik och ekonomi, men i form av flera programserier i kortare format som tillsammans uppgår till långt mer än en timme i veckan. Det här är förmodligen ändå inte vad Kevin är ute efter, och vi lyssnar och tar till oss kritiken.

Vårt mål är att erbjuda innehåll för alla grupper i samhället, både för dem som helst lyssnar på aktualiteter varvat med musik och för dem som föredrar mer svårtuggade analyser utan musik. Vi jobbar hela tiden med att se över helheten och identifiera nya behov, både vad gäller innehåll och form. Liksom Kevin har också vi identifierat behovet av mer ekonomisk analys på kanalen. Därför har vi också två ekonomiserier på kommande, av vilka den ena har premiär i november och den andra i januari. Samtidigt har vi också ringat in annat innehåll vi behöver fokusera mera på.

Att Yle Vega inte har lika många rubricerade program i tablån som tidigare är inte likställt med att vi plockat bort all analys och fördjupning från kanalen. I Slaget efter tolv debatteras aktuella samhällsfrågor varje vardag, i Aktuellt 17 och Nyhetspodden analyseras dagens största nyhetsämnen som ofta är ekonomi och politik, likaså i Eftersnack och i radioversionen av Daniel Olin, för att nämna några programserier. Inför presidentvalet i USA har Yle Vega också sänt en specialserie om valet, och under året har vi fler liknande satsningar kopplade till andra aktualiteter.

Vi eftersträvar, liksom tidigare, att göra vårt innehåll så intressant och tillgängligt som möjligt för vår breda lyssnarskara. Men kanhända behövs det mer tydlighet från vår sida, så att publiken verkligen hittar de programserier som intresserar.

Mikaela Sonck
Mediechef, Svenska Yle

Läs också