Hoppa till huvudinnehåll

"Det går inte alltid som på Strömsö, det går som på Kimitoön" - men kommunen hoppas på lösning för förbindelsebåtsbryggan i Dalsbruk

Dalsbruk
Den nya förbindelsebåtsbryggan skulle enligt planerna byggas längre bort från gästhamnen, till höger på bilden. Dalsbruk Bild: Yle/Linus Hoffman vatten,dalsbruks gästhamn

I Dalsbruk hotar utvecklingen av hamnen att stanna av.

- Det går inte alltid som på Strömsö, det går som på Kimitoön, säger Kimitoöns utvecklingschef Gilla Granberg.

Tre besvär har lämnats till Vasa förvaltningsdomstol med anledning av NTM-centralens ansökan om att bygga en ny förbindelsebåtsbrygga i Dalsbruk. Två av besvären handlar om att den nya platsen är dåligt vald, det tredje om var muddermassorna får dumpas.

I en intervju för Åbo Underrättelser säger Jari Nieminen, som är sakkunnig inom skärgårdstrafiken vid NTM-centralen, att det innebär att bryggbygget skjuts upp med minst två år.

Kommunen ska diskutera med alla parter

Men Gilla Granberg tror att man ska kunna hitta en utväg före det.

- Vi ska sätta oss ner med alla parter och fundera hur man bäst kunde lösa saken. Vi vill alla se att den goda utvecklingen för Dalsbruk fortsätter, säger Granberg.

Gilla Granberg, en dam med vit skjorta, tittar in i kameran över ryggstödet på en parkbänk i Dalsbruks gästhamn.
Gilla Granberg i Dalsbruks gästhamn. Arkivbild. Gilla Granberg, en dam med vit skjorta, tittar in i kameran över ryggstödet på en parkbänk i Dalsbruks gästhamn. Bild: YLE/Monica Forssell Dalsbruk,utvecklingschef

Det hela handlar om att NTM-centralen vill flytta förbindelsebåtsbryggan, som nu finns vid Stallplan långt in i Bruksviken. Den nya, större bryggan skulle byggas längre bort från hamnen, så att gästhamnen och hamnområdet kan utnyttjas bättre.

- En ny brygga, där M/S Stella kan ta i land, är livsviktig för att ge service åt alla fastboende i skärgården.

M/S Stella sköter de tunga transporterna på Hitisrutten, medan den mindre M/S Alva kan sköta persontrafik.

Planeringen inleddes redan 2010

Men de tre besvär som har lämnats in mot planerna hotar nu att fördröja utvecklingen.

- Jag blev jättebesviken då jag fick höra om det. Det här projektet startade redan 2010, då vi tog fram Dalsbruks olika möjligheter, och redan då talade vi om vågbrytare, vågdämpare och förbättrade kajer och att få hela Dalsbruk utvecklat åt rätt håll, säger Granberg.

Flygbild av Dalsbruks fabriksområde
Den nuvarande bryggan finns långt inne i Bruksviken, uppe till höger på bilden. Flygbild av Dalsbruks fabriksområde Bild: Amanda Vikman/Yle Dalsbruk

Det går kanske inte alltid som på Strömsö, men i Kimitoön försöker man hitta lösningar.

- Nu ska vi ha ordentligt med is i magen. Nu ska vi sätta oss ner, de som mest drabbas, och diskutera olika alternativ.

Som Granberg ser det finns det tre möjligheter

- Jag tror nog att vi når en lösning, på riktigt. Och om vi når en godtagbar lösning kunde besvären kanske dras bort från förvaltningsdomstolen, säger Granberg.

Dalsbruk
Här skulle en ny förbindelsebåtsbrygga enligt planerna byggas, men nu har besvär stoppat planeringen. Dalsbruk Bild: Yle/Linus Hoffman ruska

Det andra alternativet är att trafiken fortsätter som hittills, och det tredje att Stella börjar köra från Kasnäs istället för från Dalsbruk.

- Att vänta i två år på att besvären behandlats är en väldigt lång tid då vi vill utveckla Dalsbruk, säger Granberg.

Åbo Underrättelser var först med nyheten om att besvär mot bryggplanerna har lämnats in till Vasa förvaltningsdomstol.

Läs också