Hoppa till huvudinnehåll

Kimi Räikkönen var två varv från en pallplacering på Imola – experten hyllar Ismannen: ”Gammal är äldst”

Kimi Räikkönen.
Kimi Räikkönen. Bild: xpbimages.com / All Over Press Kimi Räikkönen

Maximal otur, säger Fredrik af Petersens om Valtteri Bottas tävling på Imola på söndagen. Lewis Hamilton hade däremot fru Fortuna på sin sida – och det kunde Kimi Räikkönen också ha haft. Men Alfa Romeo kallade in honom några varv för tidigt.

En perfekt start – men ändå grusades Valtteri Bottas tävling redan i början på det andra varvet.

Då några bilar hade haft svårigheter med att hålla sig på banan under det första varvet fanns det delar av dem kvar på banan – och dem körde Bottas på.

– Han gjorde det han kunde, men då han körde över delen som fastnade i bottenplattan så var loppet förstört, summerar Yle Sportens formel 1-expert Fredrik af Petersens.

– Efter det var inte mycket ord om saken. Lewis vann klart och tydligt. Valtteri hade i sin tur maximal otur. Men det är sådant som händer, fortsätter han.

Missödena slutade nämligen inte där för Bottas. Enligt stallets uträkningar hade han en sekund till godo på Lewis Hamilton, som försökte knappa in på avståndet innan sitt enda depåstopp.

Då tvingades Esteban Ocon avbryta, en virtuell säkerhetsbil kom ut – och Hamilton fick ett gratis depåstopp.

– Det är fullständigt omöjligt att lägga upp i taktiken när en säkerhetsbil kommer ut. Om kan man räkna med. Men det är omöjligt att säga när det ska hända, säger af Petersens och tillägger:

– Som sagt har den lycklige tur och det var precis det som Lewis hade den här gången. Det gick spikrakt uppåt för honom och spikrakt neråt för Valtteri.

"Han gör inte sådana missar"

Kimi Räikkönen körde också med samma taktik som Hamilton. Han gjorde en vansinnigt lång första stint, men missade depån under den virtuella säkerhetsbilen som Hamilton kunde utnyttja.

Han låg fyra då han äntligen kom in. Två varv senare åkte Max Verstappen på en punktering och säkerhetsbilen kom ut igen.

Skulle Räikkönen ha stannat ut i två varv till skulle han alltså eventuellt ha slutat trea.

– Samma sak – fullkomligt omöjligt för Alfa Romeo att förutspå punkteringen. Kimi hade ju ändå en otrolig tur då han slutade nia. Och det är det andra loppet i rad som han visar upp sådant åkhumör som han hade förr. Han blev återigen vald till loppets man av all orsak, säger af Petersens.

Kimi Räikkönen tar på sig solglasögonen.
Kimi Räikkönen. Kimi Räikkönen tar på sig solglasögonen. Bild: imago images/HochZwei Formel 1,Kimi Räikkönen

Räikkönen inledde tävlingen från ruta 18, men kunde tack vare de andra förarnas missöden klättra i sammandraget. Han behövde inte köra om en endaste bil på banan.

Men faktum är att det var onödiga misstag som ledde till att flera förare tvingades avbryta eller halkade bakom Räikkönen. Alex Albon snurrade runt då tävlingen körde igång igen i slutet. George Russell åkte ut bakom säkerhetsbilen.

Samtidigt var rutinerade Räikkönen iskall som vanligt.

– Heter det inte att gammal är äldst?

– Kimi är så rutinerad att han inte gör sådana missar som Russell gjorde. Det som antagligen hände var att han missade med gaspedalen då han kryssade bakom säkerhetsbilen för att hålla uppe temperaturen i däcken, säger af Petersens.

Perez eller Hülkenberg ersätter Albon, tror af Petersens

För framför allt Albon kan missen ha varit dyrköpt. Albon har inte ännu säkrat sin fortsättning i Red Bull och rykten börjar nu föra honom bort från stallet – trots att han backas av den thailändska ägarfamiljen.

– Det står mellan Sergio Perez och Nico Hülkenberg, tror af Petersens om vem som kommer att ratta den andra Red Bull-bilen nästa säsong.

– Sen är en fråga vad som händer med Haas, de har ju två bilar lediga. Den stora frågan är om Mick Schumacher kommer att få en av platserna. Jag tippar på att han får det, inte minst eftersom Haas kör med Ferrari-motor och Mick hör till deras juniorprogram, fortsätter han.

Tävlingen slutade alltså i en dubbelseger för Mercedes. Tack vare resultatet säkrade stallet redan förstaplatsen i konstruktörs-VM – för sjunde året på raken.

Det är en historiskt lång svit.

– Det började med Niki Lauda. Sen kom Toto Wolff in. De två har byggt upp stallet till vad det är i dag. De har fått in en trupp med mycket lojala anställda, alla från botten till toppen ställer upp i ur och skur, säger af Petersens.

– Toto Wolff har lyckats svetsa samman gänget på ett otroligt sätt. Det är det som gör dem så svårslagna. Det är nästan tvärtom i Ferrari, där alla skyller på alla när det går snett. Red Bull är på väg upp med samma kåranda som Mercedes har, avslutar han.