Hoppa till huvudinnehåll

Internationella filmexperter hyllar finsk film av idag – “sticker ut och har en bra humor”

Tove (Alma Pöysti) och Vivica Bandler (Krista Kosonen) sitter bredvid varandra i en teatersalong.
Kvinnornas frammarsch både bakom och framför kameran ses som en bidragande orsak till det ökade internationella intresser för finsk film. Zaida Bergroths film Tove hyllas av filmexperterna Alissa Simon och Wendy Mitchell. Tove (Alma Pöysti) och Vivica Bandler (Krista Kosonen) sitter bredvid varandra i en teatersalong. Bild: Sami Kuokkanen / Helsinki-filmi Tove,Alma Pöysti,Krista Kosonen

Det rullar på fint för finsk film just nu, både här hemma men också internationellt. Den nya generationens filmmakare i Finland är helt i världsklass, säger de internationella filmexperterna som Svenska Yle har talat med. – Jag tycker definitivt att Finland sticker ut här för tillfället, den finska humorn är härlig, säger festivalkonsulten och filmjournalisten Wendy Mitchell.

Länge var finsk film ute i världen främst synonymt med regissören Aki Kaurismäki, men nu kan vi glädja oss åt också andra framgångar.

Efter att Juho Kuosmanen vann Un certain regard-priset för sin film Den lyckligaste dagen i Olli Mäkis liv på filmfestivalen i Cannes 2016 har blickarna riktats mot Finland.

Det vi nu ser är en ny generation som når framgångar också på de stora internationella filmfestivalerna, där framgång förutom uppmärksamhet och erkännande också kan innebära att filmerna sprids till fler länder.

– Den nya generationens finska filmmakare är jättebra och mångsidiga, säger Alissa Simon som är filmkritiker bland annat för den internationellt ansedda branschtidningen Variety.

Hon är dessutom en av de programansvariga för Palm Springs Internationella Filmfestival, som är känd för att visa flest utländska Oscarsnominerade filmer, och därmed är en viktig språngbräda för många utländska filmmakare.

En mörkhårig kvinna med glasögon.
Alissa Simon är filmkritiker bland annat för Variety. En mörkhårig kvinna med glasögon. Bild: Alissa Simon filmkritiker
Det kommer mycket intressant från de nordiska länderna, men jag tycker definitivt att Finland sticker ut här för tillfället― Wendy Mitchell, festivalkonsult

Alissa Simon får medhåll av Wendy Mitchell, som är nordisk filmkorrespondent för den brittiska branschtidningen Screen International. Hon är också festivalkonsult och delegat i Filmfestivalen i San Sebastian.

– En orsak till att vi nu ser så många finska filmer på de stora filmfestivalerna är att de är precis lika bra som de från de stora filmländerna. Dessutom har de något speciellt, en härlig finsk humor som gör dem ännu mer speciella, säger Wendy Mitchell och fortsätter:

– Det kommer mycket intressant från de nordiska länderna, men jag tycker definitivt att Finland sticker ut här för tillfället.

Kati Outinen ja Markku Peltola elokuvassa Mies vailla menneisyyttä.
Länge var Aku Kaurismäki den regissör som i stort sett representerade finsk film utomlands. Bilden är från hans film Mannen utan minne. Kati Outinen ja Markku Peltola elokuvassa Mies vailla menneisyyttä. Bild: Yle Kuvapalvelu Mannen utan minne,Kati Outinen,Markku Peltola,Aki Kaurismäki

Med "den nya generationens regissörer" avser experterna ett tiotal namn som de senaste åren haft internationell framgång. Förutom redan nämna Juho Kuosmanen listar de bland annat Jukka-Pekka Valkeapää och hans film Hundar bär inte byxor (2019) som visades i Cannes och har vunnit flera internationella pris, Miia Tervos prisbelönta Aurora (2019) som visades på festivalen South by Southwest och Zaida Bergroths filmer som visats i Toronto.

Andra regissörer som filmexperterna lyfter fram är Selma Vilhunen och Hölmö nuori sydän (2018) som vann Kristallbjörnen i Berlin 2019, Jenni Toivoniemis Seurapeli (2020) som valdes till filmfestivalen i Göteborg och Dome Karukoski och Tom of Finland (2017) som belönades med Internationella filmkritikerförbundets pris på filmfestivalen i Göteborg.

Bland de filmer som har haft premiär i år lyfter filexperterna fram Hannaleena Haurus Fucking With Nobody (2020) som hade premiär på filmfestivalen i Venedig och Hamy Ramezans Ensilumi (2020) som förväntas få internationell synlighet.

Hyllar Finlands filmstiftelse

Både Alissa Simon och Wendy Mitchell hyllar Finlands filmstiftelse som de ser som en bidragande orsak till framgångarna för finsk film.

– Framgångarna handlar inte enbart om att de finländska filmmakarna är begåvade utan också om att Finlands filmstiftelse stödjer filmmakarna på alla möjliga sätt, från utvecklingsfasen till marknadsföringen av de färdiga filmerna, säger Alissa Simon.

Under de år hon har jobbat för Palm Springs Internationella Filmfestival har hon sett många finländska filmer och träffat många finländska filmmakare.

– Jag minns när det inte fanns annat än Aki och Mika (Kaurismäki) och det var den enda bilden av Finland vi hade. De var inte så intresserade av att resa och tala med de som jobbar med internationella filmfestivaler. Den här nya generationen är mycket bättre på det, säger Alissa Simon.

En ljushårig kvinna med glasögon.
Wendy Mitchell är nordisk filmkorrespondent och festivalkonsult. En ljushårig kvinna med glasögon. Bild: THEODORE WOOD filmkritiker,Wendy Mitchell

Wendy Mitchell gör en jämförelse med den koreanska filmen Parasite som belönades med flera Oscarsstatyetter 2019.

– Sådant händer inte över en natt, det koreanska filmrådet Kofic har stött regissören Bong Joon-ho i decennier och på samma sätt ser vi nu Finska filminstitutet stödja finsk film ute i världen.

Kvinnornas frammarsch och mångfald är delförklaringar

Men vad är det som gör finsk film av idag så bra? De kvinnliga filmregissörernas frammarsch i Finland och en bredare mångfald och etnicitet är också något som både både Alissa Simon och Wendy Mitchell lyfter fram som en bidragande förklaring till de internationella framgångarna.

– Selma Vilhunen gör fantastiska filmer som festivalerna älskar. Personligen älskade jag Zaida Bergroths Miami som visades på den internationella filmfestivalen i Toronto och hennes senaste film Tove är helt enkelt fantastisk, den känns verkligen fräsch med en feminin styrka som tränger igenom, säger Wendy Mitchell.

"Tove har Oscarschanser"

Hon tycker definitivt att Tove är tillräckligt bra för att bli Oscarsnominerad. Det enda kruxet är kanske att amerikanerna inte känner till Mumin så bra, menar Mitchell.

– Den kontexten ger filmen en bredare inramning. Men man ska aldrig säga aldrig.

Både Mitchell och Simon lyfter också fram det som positivt att invandrarröster lyfts fram och hyllar både Miia Tervos Aurora och Hamy Ramezans Ensilumi.

Trots att många festivaler har ställts in helt eller enbart arrangerats virtuellt i år på grund av coronapandemin tror Alissa Simon att Hamy Ramezans Enslumi har goda chanser att få internationell synlighet.

– Den är fortfarande ny och har inte ännu visats på någon av de stora festivalerna. Den kan ännu ha chanser på någon av festivalerna i USA, till exempel South by Southwest.

Familjen Mehdipour står i en klunga och väntar på bussen.
Hamy Ramezan som har regisserat filmen Ensilumi (2020) hör till de namn som de internationella experterna lyfter fram. Familjen Mehdipour står i en klunga och väntar på bussen. Bild: Elokuvayhtiö Aamu Ensilumi,Shahab Hosseini,Shabnam Ghorbani

“Attityden har förändrats”

Andrea Reuter, som är producent för filmen Tove, säger att hon har känt av förändringen i de internationella filmkretsarna.

– Det är något i attityden som har ändrats när man pratar om finsk film med folk i branschen. Det finns ett intresse, man tycker det är exotiskt och man är väldigt imponerad över att ett så litet land gör så pass många spännande filmer, säger Reuter.

Andrea Reuter, bilden är tagen i Bio Mauritz i Filmhuset i Stockholm.
Andrea Reuter är producent på Helsinki-filmi. Andrea Reuter, bilden är tagen i Bio Mauritz i Filmhuset i Stockholm. Bild: Sanna Lindberg. Andrea Reuter
Det har också varit ett exceptionellt år kvalitetsmässigt. Det har varit mycket fina filmer, och varierande utbud med något för alla.― Misha Jaari

Det går bra för inhemsk film också på hemmaplan. En delförklaring är coronapandemin som har gjort att flera stora internationella produktioner har lagts på is. Det i sin tur har bidragit till att de inhemska filmernas andel av den totala mängden biobesökare år 2020 för tillfället är nästan 40 procent, vilket är nästan dubbelt så högt som i fjol.

Misha Jaari, producent på produktionsbolaget Bufo säger att den positiva utvecklingen också har att göra med att det görs filmer för fler och mer nischade målgrupper än tidigare.

– Det har också varit ett exceptionellt år kvalitetsmässigt. Det har varit mycket fina filmer, och varierande utbud med något för alla, säger Misha Jaari.

Han tror också att grundattityden har förändrats hos de som gör film i Finland.

– Det är inte mer så att endera gör vi stor konst och ingen ser det eller så gör vi kommersiellt som inte ses ens på Åland. Målsättningen är annorlunda.

– Produktionssidan har blivit mer professionell, vilket har mer att göra med internationella förhållanden, agenter och festivaler. Kanske finska filmmakare blivit bättre på att använda armbågarna och höja sin status.

En man i röd tröja.
Misha Jaari är producent på produktionsbolaget Bufo. En man i röd tröja. Bild: Jenny Jägerhorn filmproducenter

Enligt Misha Jaari är filmfestivalerna ute på en trendjakt som kan liknas vid modebranschen.

– Festivalerna ska hitta något som är mode om två år och har ögonen på skaft. Men det är också andra länder som är populära, Korea är just nu det hetaste, men man behöver inte längre förklara sig om man kommer från Finland.

On demand tv:ns frammarsch har enligt Misha Jaari också lett till en större professionalisering inom filmbranschen, även här i Finland.

– Det görs vansinnigt kvalitativa tv-produktioner i Finland nu. Det har lett till att kunskapsnivån och erfarenheten har vuxit exponentiellt hos alla. Den här utvecklingen pågår överallt, men maskineriet har blivit dubbelt så effektiv i Finland.

Korrigering: 3.11.2020 kl. 13.16 Dome Karukoskis namn korrigerat.