Hoppa till huvudinnehåll

Nu flygs det igen från Karleby-Jakobstad flygplats – men näringslivet hoppas ännu på fler turer

Ett Finnairplan rullar längs landningsbanan på väg att lyfta
Finnair börjar flyga två dagar i veckan till och från Helsingfors. Ett Finnairplan rullar längs landningsbanan på väg att lyfta Bild: Evert Rönnqvist / Yle Finnair,Karleby-Jakobstad flygplats

Efter mer än sju månaders uppehåll återupptogs flygtrafiken till och från Karleby-Jakobstad flygplats i Kronoby på tisdagen. Bra tycker näringslivet, men mer rutter behövs för att täcka behovet.

Liksom på många andra håll upphörde flygtrafiken vid Karleby-Jakobstad flygplats i våras, på grund av coronapandemin. Men när flera andra flygplatser öppnat upp sen dess har det fortsatt vara tyst vid flygplatsen som finns i Kronoby.

Men på tisdagen anlände och avgick det första flyget på sju månader. Och även om passagerarmängden var liten så var Stig-Göran Forsman, vd för Kronoby flyghangar, nöjd.

– Det känns jättebra. Det är 60 år sedan första planet landet här, så lite av en comeback nu efter pausen. Vad jag förstått gällande passagerarmängden blir det kanske bättre mot slutet av veckan.

Finnair flyger rutten mellan Karleby-Jakobstad och Helsingfors två gånger i veckan, tisdagar och torsdagar, och alla flyg är så kallade triangelflyg som går via Kemi.

Fyller det här behovet som finns i regionen?

– Egentligen inte. Det försvårar för affärslivet när man inte slipper på endagstripper, till exempel till Mellaneuropa, så att man kan vara hemma på kvällen. Men vi är nöjda att vi får igång flygplatsen och vi förstår också Finnairs svåra situation, säger Forsman.

En kvinna med ansikstmask sitter och väntar på sitt bagage på flygplatsen
En kvinna med ansikstmask sitter och väntar på sitt bagage på flygplatsen Bild: Evert Rönnqvist / Yle Resande och pendling,Karleby-Jakobstad flygplats

Taxiflyg ett andningshål för näringslivet

Helt stilla har det ändå inte varit vid flygplatsen under våren, berättar Jarl Sundqvist, vd för Jakobstadsregionens utvecklingsbolag Concordia.

– Det har varit ett par taxiflyg i veckan, näringslivet har sökt sina lösningar och taxiflygen har varit ett andningshål. Därför är det oerhört viktigt att Finnair nu sätter igång med flygningarna, för då håller vi också flygfältet öppet för taxiflygen.

Näringslivet i regionen har länge lobbat för återinförandet av turerna, men samtidigt säger Sundqvist att företagen också är försiktiga med resandet nu.

– Man är väldigt noga med vart och hur man reser och företagen väljer bort resandet oftare än tidigare och väljer istället virtuella sätt att umgås med sina kunder. Det sätter förstås sin prägel på resandet också.

Vi kommer inte ifrån det att vi behöver face-to-face kontakt med kunder. Det behöver man i initialskedet när man sätter igång affärer med en ny kund

Han tror ändå att det kan bli aktuellt med en ökning av antalet turer vid flygplatsen och hoppas på ett annat läge efter årsskiftet.

– Vi kommer inte ifrån det att vi behöver face-to-face kontakt med kunder. Det behöver man i initialskedet när man sätter igång affärer med en ny kund.

Sundqvist berättar att de lobbar för en tidig avgång till och sen ankomst från Helsingfors, och däremellan turer fram och tillbaka på eftermiddagen.

– Men så här kör vi nu till slutet av mars, säger Sundqvist.

En man med glasögon står i ett kontor och tittar in i kameran
Jarl Sundqvist, vd för utvecklingsbolaget Concordia. En man med glasögon står i ett kontor och tittar in i kameran Bild: Mårten Wallendahl / Yle Jarl Sundqvist,Jakobstadsregionen

Upphandling av flygtrafiken på kommande

På längre sikt kommer det också ske större förändringar vad gäller flygtrafiken vid Karleby-Jakobstad flygplats.

Det är nämligen ett förslag, från kommunikationsministeriet, att upphandla trafiken vid fem flygplatser, varav Karleby-Jakobstad är en. Jyväskylä, Kemi, Joensuu och Kajana är de övriga.

Arbetet med upphandlingen börjar nu och ska vara klart i slutet av 2021.

– Sen ser man då vem som börjar flyga och efter från och med januari 2022 ska det alltså ske på kommersiell basis, säger Forsman.

Enligt Forsman finns det redan intresse för upphandlingen bland flygbolag.

– Jag tror intresset är ganska stort. En intressant marknad, vi pratar flera 100 000 passagerare som ska till Helsingfors och vidare ut i världen. Och det har redan kommit flera förfrågningar, säger Forsman.