Hoppa till huvudinnehåll

Sjundeåbon Peter Malmström: “Det är svårt att få tag på tjänstemän i Sjundeå” - tekniska sektorn har satsat på kundbetjäning, men ändå är invånare frustrerade

En person med gul munkjacka håller i en svart telefon.
En del invånare i Sjundeå tycker att de inte får kontakt med tjänstemän, medan kommunen tycker att de gjort mycket för att förbättra situationen. Till exempel kommunens växel har bytts ut. En person med gul munkjacka håller i en svart telefon. Bild: Mostphotos / Igor Stevanovic, Bits And Splits mobiltelefoner,smarttelefoner,Användaridentifikation av nätbank,Mobil identifikation,Instagram,telefonsamtal,textmeddelanden,identifikation,Online identifikation

Sjundeåbor har skrivit upprörda inlägg på sociala medier om hur svårt det är att få tag på en del tjänstemän i kommunen. Tekniska direktören medger att det funnits problem, men de har jobbat för att lösa dem.

Sjundeåbon Peter Malmström fick nog i oktober och skrev ett inlägg i en lokal grupp på Facebook om sina problem med att få kontakt med tjänstemännen.

Inlägget fylldes snabbt med kommentarer av andra som har liknande problem.

Det var ett försök att få en räkning ändrad som gjorde att Malmström skrev inlägget.

- Jag ville skapa diskussion om problemen med att få kontakt med tjänstemännen och förhoppningsvis få någon att vakna så det sker en förändring.

Sjundeåborna minns gamla tider?

Kristian Parviainen (SDP), ledamot i fullmäktige och kommunstyrelsen, är medveten om att en del Sjundeåbor anser att det är svårt att få tag på tjänstemän per telefon och e-post.

- Kommuninvånare har kontaktat mig och berättat om problemen och jag har pratat om det här med tjänstemän och i kommunstyrelsen.

Markus Moisio började jobba som teknisk direktör i Sjundeå 2016. Då fanns det stora problem med att få tag på tekniska sektorns tjänstemän, säger han.

- Då var flera tjänster obesatta och vi hade mycket arbete med dålig inneluft i många byggnader. Det kom många klagomål om att man inte får tag på tjänstemän, speciellt inom byggnadstillsynen.

Markus Moisio tror att Sjundeåborna ännu minns de här tiderna då det fortfarande lyfts fram att det är problem att få kontakt med tekniska sektorn.

Kontaktsvårigheter sedan 2013

Men tillbaka till Peter Malmström och de bekymmer som ledde till att han skrev inlägget.

Malmström flyttade tillbaka till Sjundeå 2013 då familjen började bygga hus. Så vitt han kan minnas har det ända sedan dess varit svårt att få tag på tjänstemän i kommunen.

Peter Malmström.
Sjundeåbon Peter Malmström vill ha en diskussion om varför det är svårt att kontakta en del tjänstemän i kommunen. Peter Malmström. Bild: © Jimi Österberg Sjundeå,Västnyland,peter malmström

Han har kontaktat dem per telefon, men även via e-post. Malmström har mest haft kontakt med byggnadstillsynen inom tekniska sektorn och småbarnspedagogiken inom bildningssektorn.

“Det är ett ganska stort problem”

Peter Malmström berättar att han fick en räkning från småbarnspedagogiken som han ansåg att var felaktig. Till en början gick det bra att få kontakt med tjänstemännen, för det mesta per telefon.

- De hjälpte och gav goda råd, men jag har ännu inte fått svar på ett mejl som jag skickade i september.

- Jag tycker att det är ett ganska stort problem.

Tjänsterna är besatta, kommunens telefonväxel är förnyad och vi har en oskriven regel om när e-post ska besvaras― Markus Moisio, teknisk direktör i Sjundeå

Malmström är förundrad över att han däremot lyckades få kontakt med företaget som sköter kommunens räkningar.

- Jag kontaktade företaget som i sin tur kontaktade kommunen eftersom jag anser att räkningen är felaktig. Företaget ringde mig en vecka senare och sa att kommunen anser att räkningen är okej och ska betalas. Jag sa att jag är av annan åsikt och att jag fortfarande väntar på svar av kommunen. Företaget sa att de kontaktar kommunen på nytt och ringde mig efter ett par dagar och sa att räkningen ska betalas.

- Det är skrattretande att jag inte får tag på en tjänsteman, utan diskuterar med ett företag som inte gör något annat än förmedlar kommunens räkningar.

Det ledde till att Malmström betalade räkningen så den inte skulle gå till utmätning.

Tekniska direktören: Mycket har blivit bättre

Yle Västnyland lyckades inte få kontakt med bildningsdirektör Hanna-Mari Sarlin den 29 och 30 oktober trots upprepade försök. Kommundirektör Juha-Pekka Isotupa berättade att Sarlin lämnat sin tjänst i Sjundeå den 30 oktober.

Tekniska direktören Markus Moisio berättar hur tekniska sektorn jobbat för att åtgärda de problem som fanns då han började jobba i Sjundeå.

Man utomhus
Sjundeås tekniska direktör Markus Moisio vill att invånarna kontaktar tekniska sektorn eller politikerna i stället för att skriva på sociala medier. Då blir de medvetna om problemen i kommunen. Arkivbild. Man utomhus Bild: Johanna Lindholm/Yle Sjundeå,Teknisk direktör,Fanjunkars torp,Bildning,skolor,Kommunfinans,markus moisio

Moisio anser att situationen blivit mycket bättre under de senaste två åren.

- Tjänsterna är besatta, kommunens telefonväxel är förnyad och vi har en oskriven regel om när e-post ska besvaras.

Samtal kopplas från person till person

Byggnadstillsynen har i dag en så kallad telefonring som består av tre personer. Om den första inte kan svara, så går samtalet vidare till följande person. Om ingen kan svara så går samtalet till kommunens växel.

- Där ska de fråga om personen vill lämna sitt telefonnummer så någon kan ringa tillbaka och man får gärna berätta sitt ärende så tjänstemannen kan ta fram information innan den ringer.

Tekniska sidan har en oskriven regel när det gäller mejl: Svårare ärenden ska besvaras inom ett dygn och om det gäller mera krävande svar, så meddelar tjänstemännen att de återkommer. Lättare frågor besvaras så fort som möjligt.

Malmström: Jag har ringt då man borde få tag på tjänstemännen

Peter Malmström upplever inte att allt fungerar så här bra i kontakten med kommunen.

- Ja, inte kontaktar de den här Sjundeåbon. Jag har ringt och e-postat många gånger, men ingen har kontaktat mig.

Vilken tid har du ringt tjänstemännen, kommunens växel är öppen 9-15?

- Jag har ringt då man borde få tag på dem. Jag har också skrivit e-post och det har ju inget att göra med öppettider.

Har du en konstruktiv lösning på hur det här kunde förbättras?

- Jag vill inte ta initiativ till det, men kundbetjäning börjar med att man får tag på tjänstemännen.

Vad kan det då bero på att Sjundeåborna ändå har en känsla av att inte få kontakt med tjänstemännen? Frågan går till Markus Moisio som måste fundera en stund innan han svarar. Och så kommer han på ett exempel som kan leda till just den här uppfattningen:

- Kommunen kollar en gång i månaden hur många obesvarade samtal vi har. Statistiken visade till exempel att byggnadstillsynen hade 17 obesvarade samtal under en tisdag. Det visade sig att personen ringt 17 gånger mellan klockan 6 och 9. Växeln öppnar klockan 9, så därför kan det uppstå en känsla av att inte få tag på oss.

Parviainen: Vi är vana att allt är öppet

Kommunpolitikern Kristian Parviainen (SDP) deltog också i inlägget på sociala medier i oktober. Han är medlem i fullmäktige och kommunstyrelsen och säger att han kontaktats av flera invånare om problemen och att han försökt göra något åt situationen.

Kontaktproblemen är inget nytt, säger Parviainen. Problemen beror till stor del på att Sjundeåborna ringer då kommunen är stängd.

- Många ringer då de kommit hem från jobbet, det är då de har tid att ringa och vi är numera vana vid att allt är öppet hela tiden. Men kommunen är stängd.

Det finns många fördelar med att bo i Sjundeå, men nackdelen är att man inte får kontakt med tjänstemän då man behöver det― Peter Malmström, Sjundeå

Dessutom koncentreras tjänstemännens semestrar till juli vilket betyder att dörrarna till de olika sektorerna stängs och det blir ännu svårare att få tag på den tjänsteman man har ärende till.

- Så efter sommarsemestrarna ökar kritiken mot kommunens tjänstemän, säger Kristian Parviainen som tycker att det är konstigt att kommunen stänger ner på sommaren.

- Ett normalt samhälle är öppet dygnet runt i dag.

Semester i juli är en gammal tradition

Parviainen säger att han tagit upp problematiken i kommunstyrelsen med tjänstemännens semestrar i juli.

- Det är en gammal tradition att kommunen är stängd i juli, så det är inte många politiker som vill ta upp den här frågan. Det är bara jag som pratat om det.

Kristian Parviainen.
Fullmäktigeledamot Kristian Parviainen (SDP) i Sjundeå säger att många invånare kontaktat honom och sagt att det är svårt att få tag på kommunens tjänstemän. Kristian Parviainen. Bild: Privat Sjundeå,Västnyland,kristian parviainen

Parviainen vill att Sjundeå börjar fundera på om tjänstemännens semestrar ska fördelas över hela sommaren så att kommunen inte stänger sina tjänster så som den gör nu.

- Vi måste hjälpa tjänstemännen att hitta en lösning, men även kräva att de vidtar åtgärder.

Tror du att du får andra politiker att tänka i samma banor som du?

- Jodå, det får inte vara samma problem efter varje sommar. Det måste ske en förändring.

Bilden av Sjundeå

Sjundeåbon Peter Malmström har funderat en hel del på vad det ger för bild av Sjundeå då det ibland är svårt att få tag på tjänstemännen.

Han tycker att Sjundeå är en bra plats att bo på med vacker natur, tomter till ett ganska bra pris och med en bra hälso- och tandvård.

- Det finns många fördelar med att bo i Sjundeå, men nackdelen är att man inte får kontakt med tjänstemän då man behöver det. Jag ringer ju inte varje dag, utan bara då det behövs. Jag tycker att det här är en sak som kommunen borde satsa på.

Malmström vill inte ge enbart en negativ bild av Sjundeå.

- Jag skulle inte ha flyttat tillbaka om det var en urusel plats. Det är helt okej så länge man inte försöker få kontakt med kommunen.

“Kontakta tjänstemännen eller politikerna”

Tekniska direktören Markus Moisio tycker det känns otrevligt då det uppstår en negativ bild av Sjundeå på sociala medier.

- Jag önskar att man kontaktade oss eller beslutsfattarna, då får vi en möjlighet att ta reda på vad som hänt.

Kommunpolitikern Kristian Parviainen anser å sin sida att det är bra att Sjundeåborna offentligt skriver om problemen i kommunen.

- Annars skulle beslutsfattarna inte känna till problemen i kommunen.