Hoppa till huvudinnehåll

Estoniakatastrofen: Svenska försvarsministern lovar full tillgång till allt hemligstämplat material

Tv-bild på M/S Estonias skrov i tv-nyheterna.
M/S Estonia sjönk den 28 september 1994 Tv-bild på M/S Estonias skrov i tv-nyheterna. Bild: TV-uutiset M/S Estonia,Estoniakatastrofen,skeppsbrott

Den svenska Haverikommissionen SHK, som för Sveriges del har utrett M/S Estonias förlisning 1994, kommer att få tillgång till allt hemligstämplat material om eventuell frakt av militärutrustning ombord. Det intygade Sveriges försvarsminister Peter Hultqvist i riksdagens försvarsutskott i går, enligt Sveriges Radio.

Det är uppgifter i en ny dokumentärfilm som gett upphov till spekulationer om det möjligen fanns militär last ombord natten då Estonia förliste. Enligt dokumentären har man upptäckt ett stort hål i Estonias skrov - ett håll som det inte rapporterats om tidigare.

Hultqvist lovar full tillgång allt material.

– Om Haverikommissionen vill titta på det som finns inom ramen för Försvarsmakten och våra myndigheter så är de välkomna, och de kommer att ha full access till myndigheterna.

Krav på ny haveriutredning

Initiativet till mötet i det svenska försvarsutskottet kom från kristdemokraten Mikael Oscarsson. Han säger att uppgifterna om skador i Estonias skrov borde utredas av en ny, oberoende haverikommission.

– Regeringen borde nu ta ställning för att det behövs en ny, oberoende kommission som går till rätta med dom här frågetecknen och som redovisar till allmänheten exempelvis vad som kommer fram vid en dykning.

Sverige, Finland och Estland samarbetar

SHK utreder som bäst tillsammans haverikommissionerna i Finland och Estland om de nya uppgifterna om vraket är värda att utreda närmare.

I oktober sade Sveriges inrikesminister Mikael Damberg (S) att nya dykningar till vraket inte är uteslutna, och att Sverige är redo att häva gravfriden om haverikommissionerna i Sverige, Finland och Estland kommer fram till att nya dykningar behövs.

Estoniakatastrofen inträffade för 26 år sedan, den 28 september 1994. 852 människor omkom i katastrofen.

Den internationella haverikommissionen överlämnade sin slutrapport i december 1997. Slutsatsen var att låsen till fartygets bogvisir var för svaga och att hon kapsejsade då stora mängder vatten kom in på bildäcket.

Läs också