Hoppa till huvudinnehåll

Lokalt företag vill utreda jobb, service och boende i Norra hamnen i Ekenäs - begär om planeringsreservering för två år

Ett järnvägsspår under en bro och mellan två höga berg.
Området omfattar också järnvägen vid Norra hamnen i Ekenäs. En tanke är att sammanbinda de två områdena på varsin sida av järnvägen på ett bra, men inte för dyrt sätt. Ett järnvägsspår under en bro och mellan två höga berg. Bild: Petra Thilman \ Yle Ekenäs,Hangö-Hyvinge-järnväg,norra hamnen

Ekenäsföretagaren Tomson Holmlund och arkitekten Eric Rawlins vill tillsammans utreda om det finns intresserade investerare som vill utveckla området kring järnvägen i Norra hamnen i Ekenäs.

De ansöker nu genom ett gemensamt företag, Ekenäs Innovation Harbour, om en planeringsreservering på två år för området.

Området sträcker sig från den gamla handelshamnen över järnvägen till parkeringen vid Candelinsgatan. Också Kronomagasinet ingår i området.

En svartvit karta där ett område har ringats runt med rött.
På området finns en gällande detaljplan som möjliggör affärsbyggnader och en stor detaljhandel med total byggrätt på nästan 17 000 kvadratmeter. Dessutom finns det möjlighet till en småbåtshamn i området enligt planen. En svartvit karta där ett område har ringats runt med rött. Bild: Ekenäs Innovation Harbour Ekenäs,norra hamnen i ekenäs

Planerna är väldigt öppna i det här skedet, men någon stormarknad, i stil med tidigare strandade planer i området, är det i alla fall inte frågan om, säger Holmlund.

- Vi försöker se området som en helhet. Min åsikt är att man inte bara kan sätta en hypermarket eller liknande där. Raseborg och Ekenäs är en så liten stad att det måste finnas lite av allting i den.

Holmlund säger att det som placeras på området måste passa in i helheten där det finns både boende, affärsbyggnaderna Formis och Fix-huset samt restaurangen Fyren.

- Men vi vet ännu inte vad det är. Vi vill ha ett avtal om planeringsreservering med staden så att vi med hjälp av det sedan kan sätta lite mera egen tid på projektet och försöka få tillstånd något på det här området.

Vyn från arbetsrummet inspirerade

Tomson Holmlund är själv inflyttad Ekenäsbo. Han började studera till byggnadsingenjör vid yrkeshögskolan Novia i Ekenäs år 2004 och bosatte sig sedan i trakten.

Han tog över sin fars byggkonsultföretag år 2013, men höll det inaktivt i flera år. För snart två år sedan blåste han nytt liv i företaget och flyttade på samma gång en del av verksamheten till Ekenäs från Helsingfors.

En man med kort här och mörk tröja med korta ärmar, jeans och händerna i fickorna tittar allvarligt in i kameran.
Tomson Holmlund kommer ursprungligen från Helsingfors, men stannade kvar i Ekenäs efter studietiden. En man med kort här och mörk tröja med korta ärmar, jeans och händerna i fickorna tittar allvarligt in i kameran. Bild: Tomcon Ekenäs,företagare,Tomson Holmlund

Det lokala kontoret har Holmlund i Fix-huset, på andra sidan gatan från Norra hamnen, och han har länge funderat på att han skulle vilja att området utvecklas.

- Jag har alltid tyckt om Ekenäs och hur det ser ut. Och nu när jag har börjat arbeta här med mitt eget företag är det möjligt att försöka med olika projekt.

Holmlunds företag har förutom honom själv fyra anställda, två i Ekenäs och tre i Helsingfors. Men det är inte företaget som går in i projektet utan han i egenskap av privatperson tillsammans med hans arkitektbekanta Eric Rawlins från Helsingfors.

Holmunds och Rawlins företag Ekenäs Innovation Harbour diskuterade redan i januari i år för första gången en utveckling av Norra hamnen med Raseborgs stad.

Enligt den feedback staden då gav har företaget filat på konceptet och den första september skickade företaget in en begäran om planeringsreservering för två år.

Ärendet kommer nu upp för första gången officiellt då det ska behandlas i stadsstyrelsen i Raseborg på måndag (9.11).

Förslaget till stadsstyrelsen är att bevilja en planeringsreservering på 18 månader, alltså 1,5 år.

Bevara de byggnader som finns

I den skriftliga ansökan till staden målar företaget upp en bild av turismservice, alltså inkvartering, kaféer, restauranger och affärslokaler, samt service som stöder affärsliv och boende.

När Yle Västnyland ringer upp Tomson Holmlund säger han ändå att planerna i det här skedet inte är särskilt detaljerade.

Det handlar mera om en önskan om att utreda ifall man kunde utveckla området på något sätt. Genom en planeringsreservation blir det här möjligt.

- Vi vill ha med det skyddade Kronomagasinet i konceptet, men vi vet ännu inte vad det ska vara, säger Holmlund.

Kronomagasinet i Ekenäs
Kronomagasinet är skyddat och Holmlund hoppas hitta en bra lösning för magasinet. Kronomagasinet i Ekenäs Bild: Yle/ Minna Almark kronomagasinet,Raseborg,Ekenäs

Också järnvägen som löper genom området är en utmaning. Målet är att göra det lättare att röra sig över järnvägen, men vad som är möjligt och hur mycket det kostar är oklart, konstaterar Holmlund.

I sin ansökan till stadsstyrelsen skriver företaget bland annat att man vill ha strandzonen så bilfri som möjligt och att området ska göras så fotgängarvänligt som möjligt.

Holmlund säger att man i det här skedet inte kan säga något mera om det. Allting hänger ihop med helheten.

- Vi skulle gärna få det som en fortsättning av stranden ända från Knipan så man kan gå längs med stranden och att man kan vistas på området, vad det än blir för område. Jag kan inte säga något noggrannare nu, kanske kan man säga mera om ett halvt år.

Godståg kör över bron i Ekenäs.
Tanken är att kunna promenera i området längs med stranden ända från Knipan. Godståg kör över bron i Ekenäs. Bild: Yle/ Pia Santonen handleshamn,Raseborg,Ekenäs

Tomson Holmlund poängterar att det inte är säkert att projektet utmynnar i någonting alls. Inga investerare finns på lut i det här skedet, men en planeringsreservation ger företaget lugn och ro samt möjligheter att satsa på att reda ut frågan.

- Vi börjar diskussionerna först sedan när vi vet att vi får möjligheten att göra någonting. Och sedan när vi har hittat på ens vad det ska bli för någonting.

Holmlund konstaterar också att coronaepidemin kan göra investerare tveksamma, samtidigt som han hoppas epidemin snart ska blåsa över.

Artikeln korrigerades 6.11 klockan 20.03. Tomson Holmlunds förnamn var först felaktigt stavat i artikeln.