Hoppa till huvudinnehåll

Norwegian beviljas inte mer statsstöd – koncernchef utesluter inte konkursrisk

Norwegians flygplan i luften.
Norwegians passagerartrafik sjönk med 96 procent i oktober i år jämfört med samma tid i fjol. Norwegians flygplan i luften. Bild: imago images/Rüdiger Wölk/ All Over Press Norwegian Air Shuttle,flygplan

Norges regering har beslutat att inte bevilja nya statsstöd till flygbolaget Norwegian. Bolaget har drabbats hårt av coronakrisen och Norwegian ansökte om miljarder kronor (motsvarande miljoner euro) i statsstöd för att klara av svackan.

Landets näringsminister Iselin Nybø säger att stöd till flygbolag inte är det bästa sättet att använda skattebetalarnas pengar just nu och att det inte heller är i linje med fri konkurrens.

– Det är ett tufft besked att få. Men vi är ansvariga för att använda offentliga finanser på ett ansvarsfullt sätt. Norwegian Air har en finansstruktur som gör det riskfyllt att stöda bolaget, sa Nybø under en presskonferens på måndagen enligt nyhetsbyrån Reuters.

Norwegian har 2 300 anställda i Norge och ytterligare flera tusen i andra länder.

Den norska staten äger inte en lika stor del av bolaget, som finska staten äger av Finnair eller som den svenska staten äger av flygbolaget SAS.

"Ett slag i ansiktet"

Norwegians koncernchef Jacob Schram beskriver beslutet som "ett slag i ansiktet" i ett pressmeddelande och säger att bolagets framtid nu är ännu mer oviss än tidigare.

– Vi behöver hjälp att ta oss igenom vintern och fram till sommaren 2022. Den här vintern är det viktigt att komma fram till lösningar, säger Schram till NRK.

Norwegians koncernchef Jacob Schrem talar i en fluffig mikrofon och ler mot en kamera.
Norwegians koncernchef Jacob Schram säger att regeringens beslut är orättvist. Norwegians koncernchef Jacob Schrem talar i en fluffig mikrofon och ler mot en kamera. Bild: EPA-EFE/Haakon Mosvold Larsen NORWAY OUT Norwegian Air Shuttle,Norge,flygplan,flygbolag

Norwegian utesluter inte konkurs

När NRK frågar Schram om bolaget nu riskerar att gå i konkurs svarar han:

– Jag utesluter ingenting, varken när det gäller det, permitteringar eller uppsägningar. Jag kan inte utesluta något scenario, säger han till NRK.

Enligt Schram är det orättvist att bolagets konkurrenter nu får "miljardstöd", medan Norwegian blir utan i fortsättningen.

– Vårt namn är Norwegian. Vi är norska. Vi är en del av Norge och Norge är en del av oss, konstaterade Schram i pressmeddelandet.

Resultatet 500 miljoner på minus

Norwegians rörelseresultat under årets första hälft låg nästan 500 miljoner euro på minus. Resultatet låg på minussidan också samma tid i fjol, men förlusterna är sex gånger så stora i år jämfört med samma tid i fjol.

Senast som Norge gav stöd till flygbranschen var på våren. Då fick Norwegian ett stöd på tre miljarder kronor, det vill säga 230 miljoner euro.

Vårt namn är Norwegian. Vi är norska. Vi är en del av Norge och Norge är en del av oss.― Jacob Schram.

Staten har också gått i borgen för lån som flygbolag tagit. För Norwegians del handlar summan om tre miljarder kronor.

Bolaget uppgav tidigare i år att man sålt tio av sina Boeing 737 Next Generation-flygplan. Norwegian äger också 18 stycken 737 Max-flygplan som är i flygförbud.

Snart tomt i kassan

Analysbolaget Inderes chefsanalytiker Antti Viljakainen säger till nyhetsbyrån STT att man ännu inte kan dra slutsatsen att Norwegian drar sig ur marknaden.

Beslutet som Norges regering har fattat är ändå ett märkbart bakslag för flygbolaget.

– Bolaget borde finna nya pengar inom den närmaste framtiden, säger Viljakainen till STT.

Bolagets kassa håller på att tömmas och kan vara slut under det första kvartalet nästa år.

Att få mer pengar genom att till exempel sälja flygplan är svårt i praktiken, eftersom flygförbud råder för 737 Max-planen och det annars också är svårt att hitta köpare för flygplan just nu.

Om Norwegian inte längre finns på marknaden kan det enligt Viljakainen leda till lokala konsekvenser eftersom bolagets marknadsandel har varit stor på vissa rutter och flygplatser.

På lång sikt kan en flygrutt som bringar vinst locka någon annan aktör att fylla gapet om Norwegian inte längre finns. I Finland har Norwegian till exempel skött den populära rutten Helsingfors–Uleåborg.

Källor: STT, NRK, Reuters

Läs också