Hoppa till huvudinnehåll

Sot från tåg, möten med människor, terve och morjens - Agneta Möller-Salmela minns järnvägsbron i Hangö som nu rivs

Bron över järnvägen i Hangö tas nu bort och det väcker minnen hos Agneta Möller-Salmela. Utan bron skulle hennes liv kanske se helt annorlunda ut.

Jag förstod inte hur kär bron är förrän vi skulle förlora den, säger Agneta Möller-Salmela.

Hon har gått, cyklat och kört bil på bron i hela sitt liv. Det har skapat många minnen längs med åren.

- Där har jag träffat många människor, vi har kommit överens om saker, jag har sagt goddag, morjens och terve. Bron är så kär, men nu ska vi få en ny bro, så jag hinner vänja mig.

Järnvägsbron i Hangö

  • Järnvägsbron i Hangö blev färdig 1959 och invigdes den 7 mars 1959, berättar museichefen Laura-Lotta Andersson.
  • Bron ritades av arkitekten Olli Kivinen, som på den tiden var på ropet och har ritat mycket runtom i Finland, berättar museichefen också.
  • Staten betalade det mesta, 40 miljoner mark. Kommunens andel var 10 miljoner mark, kan Laura-Lotta Andersson också berätta.
  • Bron sträcker sig från Esplanaden till torget.
  • Bron stängdes för trafik den 27 oktober eftersom den ska rivas.
  • Trafikledsverket äger bron och förnyelsen aktualiserades på grund av den planerade elektrifieringen av järnvägen till hamnen.
  • Arbetet med att riva bron ska vara klart vid årsskiftet. Den nya bron ska vara klar om ungefär ett år.
  • Cyklister och fotgängare kan ta sig från ena sidan av järnvägen till den andra genom att använda den nya underfarten vid Kadermogatan.
  • Biltrafiken leds över järnvägen via plankorsningen på Appelgrensvägen.

Agneta Möller-Salmela minns inte första gången hon tog sig över bron, men de första minnena handlar om hur spännande det var då tågen körde under bron.

- Det kom massor av rök ur dem och det blev alldeles svart. Man försvann i en sotdimma. Jag försökte alltid få min mamma att stanna på bron tills tåget kom, men det fanns oftast inte tid med det.

Agneta Möller-Salmela.
Det bästa sättet att ta sig över bron är nog till fots eller på cykel, säger Agneta Möller-Salmela, för då kan man se himlen. Hon har alltid tyckt att man ser himlen så bra då man är mitt på bron. Agneta Möller-Salmela. Bild: Christoffer Westerlund / Yle Hangö,Västnyland,agneta möller-salmela

Ett annat minne från barndomen är en död katt som fanns bakom ett staket i ena änden av bron.

- Jag tittade på katten varje gång jag gick förbi, till sist blev den ett skrumpet skinn och en dag var den försvunnen. Jag hade aldrig sett ett dött djur, så det var väl det som var spännande.

Järnvägsbron i Hangö rivs.
Vid årsskiftet ska bron över järnvägen i Hangö vara riven. Järnvägsbron i Hangö rivs. Bild: Christoffer Westerlund / Yle Hangö,Västnyland,järnvägsbro hangö

Agneta Möller-Salmela är också glad över att bron byggdes eftersom det ledde till att hennes blivande mans familj flyttade till Hangö.

- Hans pappa skulle jobba här med bron, så utan bron skulle mitt liv ha sett annorlunda ut.

Ny bro skapar nya minnen

Det ska bli spännande med en ny bro som skapar nya minnen, säger Agneta Möller-Salmela.

Hon önskar att bron sedan piffas upp med till exempel belysning eller skulpturer.

- Jag önskar mig något roligt, lite humor. Det går säkert att ordna i efterhand.

En arbetsmaskin river järnvägsbron i Hangö.
Så här såg bron ut tisdagen den 10 november 2020. En arbetsmaskin river järnvägsbron i Hangö. Bild: Christoffer Westerlund / Yle Hangö,Västnyland,järnvägsbro hangö

Dessutom undrar Möller-Salmela hur det ska gå med duvorna som brukar sitta på broräcket.

- Hoppas att de kommer tillbaka. Stolar eller soffor för duvor kunde man också fixa på bron.

Och så finns det ytterligare en sak på önskelistan då bron är färdig:

- En bro ska invigas med festligheter. Jag hoppas att det då är sådana tider att vi kan samlas igen.

Läs också